Sorulara Dön
Varsayımsal & Hipotetik

Gezegenler ve galaksiler evrim geçirip kendilerine ait bir bilinç oluşturabilirler mi?

Yaşamayan sistemler gezegenler ya da galaksiler evrim geçirebilir mi? Geçirirlerse günün birinde kendilerine ait bir bilinç oluşturabilirler mi?

Öncelikle şunu netleştirelim. Evrim canlılığa has değildir. Sadece popülasyon (varlık grupları), kalıtsal çeşitlilik ve nesil atlama gereklidir. Görebileceğiniz üzere tanımda "canlılık" diye bir zorunluluk yok. Bu yüzden virüsler evrimleşebiliyor. Hiçbir canlı varlık olmamasına rağmen evrimsel algoritmalara tabi tutulan sanal popülasyonların kalıtsallığı olabildiğini, dolayısıyla evrimleşebildiğini görmekteyiz. Hatta astronomik skalada, bir nebuladan oluşacak yıldız sistemlerini, o nebulanın malzeme kompozisyonunun belirlediğini ve bunun süreğen olduğunu, dolayısıyla bir nevi kalıtsallık olabildiğini görmekteyiz.

Bilinç, hala tam olarak çözülememiş olsa da şu ana kadar bildiklerimiz çerçevesinde nörolojik bir olay. Gezegenler ve galaksilerde bunun olduğunu sanmıyorum. En azından şu anlık. Tabii ki ona benzer mekanizmalar olduğunu ya da bilinç için nöronlara gerek olmadığını savunan akımlar da var. Hatta yıldızların, galaksilerin, gezegenlerin doğup ölmesi gibi benzetmeler belki de benzetme değildir aslında. Gerçekten şu an bilinci vardır, bilemiyoruz. Belki yoktur ama sonradan ona benzer yapılar oluşabilir. Önce bilincin tam olarak ne olduğunu anlamamız gerekiyor. Daha sonra nasıl ortaya çıktığını, çıkabileceğini anlamamız gerekiyor. Bunları tam bilmeden üzerine düşünülebilecek birçok olasılık hala duruyor olacak. Bu da onlardan sadece biri.

Gezegenler ve galaksiler halihazırda zaten evrim geçiriyor diye düşünmekteyim. Üzerinde yaşadığımız gezegeni ve icinde bulunduğumuz Güneş sistemini ele alalım. Milyonlarca yil once ne dünya su anki gibiydi ne de güneş sistemi. Zaman ile paralel olarak değişti(Evrimlesti) diyebiliriz.

Öncelikle şunu belirtmekte fayda var. Canlı ve cansız diye bir sey yok aslında. Bu sadece biz insanlarin kullanmış olduğu sıfatlar. Sonuç itibarı ile canlı yada cansız diye tanımladığımız her sey atom yığınlarından başka bir sey degil. Bu noktadan hareket ile bilincin her atomda ve dolayısıyla yiginlarinda(canli/cansiz) bilinç olduğunu düşünüyorum. Yani en ufaktan en büyüğe kadar farkli seviyede bilinç olduğunu düşünüyorum.

Yaşamayan sistemler evrim geçirmezler, evrim canlılığa has bir süreçtir ve nesillere yayılan bir süreçtir. Ama cansızlıktan canlılık oluşabilir ve canlılık bir kere oluştumu uygun şartlarla birlikte (çeşitlilik, seçilim, çevre şartları vb) zamanla bilinç oluşturabilirler, bizler gibi..