Bu Reklamı Kapat
Sorulara Dön
Alim Öner
Alim Öner Üye

Genel görelilik ve kuantum fiziğinin uyuşmamasının nedeni nedir?

Bunun atom altı parçacıkların birine birşey olunca diğerinin buna aynı zamanda tepki vermesi yani genel görelilik teorisindeki ışık hızı geçilemez kuralının ihalal edilmesi olarak biliyorum. Ne kadarı doğru? Tam olarak anlayabilmiş miyim? Tek sorun bu mu yoksa bazı önemli kısımları kaçırıyor muyum?

Kuantum dolanlıklık esasen ışık hızını ihlal etmez. Einstein tuhaf uzaktan etki dediği bu durum bilgisel bir aktarım veya etkileşime izin vermez. Sadece iki dolanlık parçacığın belli özelliklerinin değişmesi (mesela spin gibi) diğerinin etkilenmesine neden olur (aralarındaki mesafenin hiç bir önemi olmadan). Kısacası şuan en azından şunu söyleyebiliriz kuantum dolanıklık ışıktan hızlı habeleşmeye izin vermiyor şuandaki bilinen şekli ile.

Görelilik ve kuantum fiziğinin birleşmeme sebebi iki fiziğin denklemleri birbirine uygulanınca sonuç matematiksel olarak çıkmaza giriyor ve sonsuzlukları veriyor. Yani bu birleşme zaten matematik olarak çıkmaza giriyor ve çözümsüzlük veriyor. Uyuşmama sebebi ilk olarak budur. Yani bu matematiksel uyuşmama halinin doğal sonucu kütle çekim etkisinin mikro yani parçacık düzeyinde nasıl ortaya çıktığının tanımı yapılamamış oluyor. Görelilik teorisi kütle çekimi makro tanımlayıp diyor ki kütle uzayı büker ve bunun sonucu kütle çekim etkisi ortaya çıkar diyor. Ancak bu 'bükme' denilen durumu iki teori matematik olarak birleşmediği ve uyuşmadığı için parçacık düzeyinde tanımlayamıyoruz. Eğer teorilerin matematiği birleşşe en azından matematik sayesinde bu bükülme mikro düzeyde nedir tanımlanmış olacak. Görelilik teorisi uzay zamanı eğilip bükülen bir biçimde tanımlıyor ve ele alıyor. Tabi kütle çekim etkisinin uzay zaman ile ortaya çıktığı aşikar ama mikro düzeyde bu etki nasıl ortaya çıkıyor yani uzay zamanın dokusunda neler oluyor da bu etki ortaya çıkıyor bu henüz tanımlanabilmiş değil. Sicim teorisi bunları birleştiriyor matematik olarak ancak bu durumda evren hem 11 boyutlu çıkıyor hem de evrenin parçacık diye birşey yerine sicim denen iplikcik benzeri süper mikro yapılardan oluştuğu sonucu çıkıyor. Yani evrendeki herşey aslında sicimlerin belli biçimlerde titresmesinden oluşuyor çıkıyor. Evrenin şuan bizim gördüğümüz üç uzay ve bir zaman boyutu olmak üzere 4 boyutuna ek 7 boyut daha ekliyor. Tabi henüz sicim teorisinin deneysel kanıtı yok ancak bazı kanıt öngörüleri var. Bunlar ilerde doğrulanbilir.

Bu Reklamı Kapat