Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Fotondan küçük parçacıkları nasıl görebiliriz?

Görüntü ışıkla aktarılıyorsa ve ışık fotonlardan oluşuyorsa fotondan küçük parçacıkları nasıl görürüz? Ve ya görebilir miyiz? Ve ya onları görmek için hangi yöntemler var?

Atomaltı (subatomic) parçacıklar detektörler yardımı ile görülebilir. (aslında fark edilir dememiz daha doğru olur)

Günümüzde bu parçacıkları keşfetmemizi sağlayan iki aygıt vardır.

• Elektromanyetik Kalorimetre

Elektronları ve fotonları, enerji izleri ile tespit eder.  Elektrik yüklü partiküller ile dolu detektörler, foton ve elektronlar ile etkileşime girer ve bir enerji izi bırakır. Bu izi rahat tespit edebilmek için, kalorimetre enine kesitlidir ama partiküller boyuna hareket edecek şekilde detektöre girer.

• Hadronik Kalorimetre

Hadron birleşik bir parçacıktır. Atom çekirdeği ile etkileşime girdiklerinde, bu enerjiden bir model oluştururlar. Her parçacığın, (proton, nötron, kuark vb) kendine özgü bir enerji modeli vardır. Bu sayede hangi parçacığın, ne kadar sayıda ve hangi yolu izleyerek detektörden geçtiği saptanır. Bunun dezavantajı, enerjinin bir kısmı yanlış malzemede birikebilir, Hadronların detektör içinde çok homojen olması gerekir.

Elektromanyetik bir kalorimetre, özellikle elektromanyetik etkileşim yoluyla etkileşime giren parçacıkların enerjisini ölçmek için özel olarak tasarlanmışken, hadronik bir kalorimetre, güçlü nükleer kuvvet ile etkileşime giren parçacıkları ölçmek için tasarlanmıştır.

1. Atlas Detektörü ve Kalorimetreler CERN
  2. Elektomanyetik Kalorimetreler Heidelberg Üniversitesi, Bilimsel Makale

“Zihnimde kitaplarda bulabileceğim hiçbir şeyi taşımıyorum. Üniversite eğitimi birçok gerçeği öğrenmek değil, kişilere düşünmeyi öğretmek içindir.”