Sorulara Dön
Genel ve Kategorisiz

Evrimsel biyologlara neden tarihçi demiyoruz?

Evrimsel biyologlar veya evrim üzerine çalışma yürüten bilim insanları insanlığın, doğanın ve dünyanın oluşum süreçleriyle alakalı çalışmalar yürüten ve bunları inceleyen kişilerse onlara tarihçi sıfatını yakıştırmak yanlış olur mu, bununla ilgili bir sıfat var mı?

Güzel soru ve evet, aslında kısmen denebilir. Kimi zaman evrim (ve bilim) karşıtları, evrimsel biyoloji sahasında yapılanların altını oymak için bilimi "gerçek bilimler" ile "tarihsel bilimler" olarak ikiye ayırmaya çalışırlar. Jeoloji, evrimsel biyoloji, iklimbilim, Büyük Patlama'yı çalışan kozmoloji alt başlıkları onlara göre "tarihsel bilim"dir. Spesifik olarak bu bilim dallarını diğer bilimlerden ayıracak bir ayrımın, bilimin altını oymak isteyenlerin işine neden geldiğini kolayca görebilirsiniz; çünkü bu sahalar, geçmişi çalışırlar. Ve bu kişilere göre tarihsel bilimler tamamen veya büyük oranda uydurmadır. Hiç kimse geçmişi görmüş değildir ve göremez de; dolayısıyla bilimin çalışabileceği tek saha şimdi ve bugündür (belki birazcık da yakın gelecektir). Sadece bunu yapan bilimler "gerçek bilim"dir.

Elbette bu koca bir zırva. Bilim, geçmişi de bugünü de yarını da çalışır. Geçmişe yönelik tahminlerde de bulunur, bugünü de anlar, geleceği de öngörebilir. Evrimsel biyolojide de bunun her bir parçası vardır ve bu yüzden güçlü bir bilim sahasıdır.

Bu konuyu bir kenara bırakırsak, evrimsel biyologlara evrensel olarak "tarihçi" diyebilir miyiz? Biraz zorlama olurdu bu ama dediğim gibi, kısmen diyebiliriz. Evrimsel biyologlar sadece geçmişi çalışmazlar, türlerin şu anki evrimini ve gelecekteki evrimlerini de çalışırlar. Ama biri çıkıp da "Tarihçiler de sadece geçmişi araştırmazlar. Geçmişi anlayıp, bundan bugüne ve yarına yansımalar bulmaya çalışırlar." gibi bir şey diyebilir. Bu durumda evrimsel biyoloji de tarihçilerin yaptığına benzer bir iş olacaktır.

Öte yandan "tarihçi" dediğimizde genellikle kastedilen, insanın yazılı kaynaklar bırakmaya başladığı dönemden itibaren başlayan tarihi inceleyen uzmanlardır. Kimi zaman buna arkeolojik kayıtlar da dahil edilerek kapsam genişletilir; ancak pek az insan dinozor paleontolojisi çalışan birine "tarihçi" diyecektir. Dolayısıyla ortada semantik bir problem olduğu da açıktır.

Terimlerde anlaştığımız sürece ister "tarihçi", istersek "Süleyman" diyebiliriz, bence hiç fark etmez.

Sorulara Dön