Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Evrimleşmenin itici gücü nedir?

Evrimleşmenin oldugunu buyuk bir çogunlumuz kabul ediyor. En azından bu siteyi ziyaret edenlerin buyuk çoğunluğu. Benim merak ettigim asıl sey evrimlesmenin itici gücü nedir? Neler düşündüğünüzü merak ediyorum. Yani sizce ne oluyorda evrimleşme sürekli oluyor? Tamamiyle tesaduf mü sizce? Cevap verenlere soru soramamak kötü

Evrimin itici gücü, değişen çevresel şartlar ve doğal seçilimdir.

Evrimin var olmadığını iddia eden (ve nedense bir türlü tek bir ikna edici kanıt sunamayan) kişiler, milyonlarca yıl evrim geçirmediği iddia edilen canlıları örnek verip "bakın, evrim yalan " derler. Bilmezler ki bu gayet normaldir ve evrimi yalanlayan bir durum değildir.

Evrimi tam olarak anlayabilmek için birçok temel bilgi gerekir ama bence bunların da en önemlisi doğal seçilimdir. Şöyle açıklamaya çalışayım: Herhangi bir nedenle Dünyada küresel bir değişiklik olsa, örneğin güneşlenme ve sıcaklıklar birkaç derece artsa, beyaz tenliler bu değişimden çok fazla etkilenir, hayat onlar için çok daha zor olur. Esmer tenliler ise bu değişime ayak uydurmakta çok da zorlanmaz. Ve yeni iklim koşulları altında beyaz tenliler daha az ürerler ve genlerini gelecek nesillere daha az aktarırlar. Sıcaklıklar artmaya devam da ederse muhtemelen 10-20-50-100 nesil sonra dünyada beyaz tenli insan kalmaz. Bu dinamiğe doğal seçilim deniyor. Doğa değişiyor, bu değişime ayak uydurabilenler hayatta kalıyor, uyduramayanlar eleniyor. Gayet basit.

Temel dinamik, canlı, çevresi ile ne kadar uyumlu? Uyumlu ise rahatça beslenir, ürer ve genini aktarır. Uyum içinde değilse beslenemez, üreyemez ve nesli tükenir. Eğer çevre şartları hiç değişmez ise evrim de geçirmez. Çünkü neslini devam ettirmesi kolay olur. Ama dünyada çevresel şartlar, tamamen rastgele (evrim karşıtları ısrarla "tesadüf" kelimesini kullanırlar. Biz, bilime güvenenler ise "rastgele" deriz. Aynı şey gibi görünse de değil) değiştiği için evrim de rastgeledir. Dinamikleri, kuralları, yöntemleri belirlidir ama gelecekte çevre şartlarının nasıl değişeceğini öngörmek olanaksız olduğu için evrime de "rastgele" deriz. BU "tesadüf" demek değildir. Dünyanın nasıl değişeceğini, atıyorum 1 milyon yıl sonra dünyada sıcaklık, nem, radyasyon, bitki örtüsü vs. (bu kadar değil tabi ama bunlar) gibi birçok durumun nasıl olacağını bilsek insanın nasıl bir evrim geçirebileceğini yüksek tutarlılıkla söyleyebilirdik. Ama bilmiyoruz.

Evrim dediğiniz gibi sürekli devam ediyor çünkü çevre sürekli değişiyor. Beslenme şartları, sıcaklık, topoğrafya, bitki örtüsü vs. sürekli değişiyor. Bu durumda evrim de sürekli devam ediyor.

Şu başlıkta konuya ayrıntılı biçimde cevap vermiştim. Umarım yeterli olur.

“Gün boyu ilginç bir şey fark etmediyseniz, pek de iyi bir gün geçirmemişsiniz demektir.”
J. A. Wheeler