Bu Reklamı Kapat
Sorulara Dön

Evrimi anlatmaya çalıştığım bir kişinin ağzından: Hücrelerin düşünme yetisi mi var da "Biz bunu yapalım, şuna dönüşelim." gibi komutları uyguluyorlar?

Bu kişiye defalarca kez makaleler okuttum fakat alakasız yerlerden alakasız sonuçlar çıkararak bunu kabullenmiyor. Acaba buna öz ve açıklayıcı bir cevap vermeniz mümkün müdür? Çok mantıksız ve cevabı açık bir soru fakat yine de sormak ve belki de bu kişiye evrimi doğru bir şekilde anlatmama yardımcı olur.
Görkem Öge Kozmoloji meraklısı.

Bahsettiğiniz yorumu yapan kişiler, evrimin ne olduğu konusunda en küçük bir fikri dahi olmayan kişiler. Evrim üzerine tek bir makale okumamışlar ama kendilerini evrim üzerine konuşup evrimi ret etme yeterliliğinde görüyorlar. Bu tam anlamı ile cehalettir. Tanımı gereği "bilmediğin bilmeyen" kişiye cahil diyor isek rahatlıkla söyleyebiliriz ki size bu yorumu yapan kişi, evrim konusunda cahildir. (Yanlış anlaşılmasın, herhangi bir küçültücü, aşağılayıcı yaklaşımla bu kelimeyi kullanmıyorum, gerçekten tanım gereği uygun olan kelime bu)

Bilmediği bir konuda fikir edinme eğiliminde olan kişilere genellikle açıklamalar yapmak işe yaramaz ama siz yine de şu açıklamayı yapmayı deneyin. Çok basitçe anlatmaya çalışayım:

Bu Reklamı Kapat

Tüm canlıların, bireyden bireye değişen bazı özellikleri vardır. İnsan için uzun-kısa boy, iri-zayıf bedensel yapı, siyah-kızıl-sarı saç, çeşitli alerjilerin varlığı ya da yokluğu, ten rengi, çeşitli hastalıklara zayıf ya da dayanıklı olmak gibi. Bu değişken vasıflar, insanların, çevreye uyum sağlama becerilerini etkiler. Eğer bir gün tüm dünyada, güneşlenme süresini arttıracak bir küresel değişim olursa, açık renk tenli insanların yaşamları zorlaşacaktır ancak esmer tenli insanlar bu değişimden çok daha az etkileneceklerdir. Hayatları zorlaşan açık renk tenlilerin üremeleri zorlaşacak ve muhtemelen birkaç nesil sonra dünyada beyaz tenli insan kalmayacaktır. Bu durumda insanların ten renklerini belirleyen hücrelerin akıllı olup olmamasının konu ile zerre kadar ilgisi yoktur.

Evrimin temeli, çevre şartlarına uyum sağlamaktır. Değişen çevre şartları ile canlılar doğal seçilim baskısına maruz kalırlar. Bu baskıya direnebilen yaşar, direnemeyen yok olur, bu kadar basit. Canlılardaki evrimsel değişimler, size o itirazı dile getiren kişinin söylediği gibi, hücrelerin bir şeyleri fark etmesi, düşünmesi gibi tamamen hayal ürünü şeylerle olmaz. Mecburen olur. Çevre değişir, değişen çevre de canlıyı hayatta kalmaya zorlar. Kabaca böyle...