Sorulara Dön
Anonim
Anonim Üye

Evrimde iki ayaklılık çıkmazı var mıdır?

Rüzgar Yalçın
Rüzgar Yalçın Öğrenci

Soruda belirttiğiniz tamamen yanlıştır. 2 ayak üzerine evrimleşmemizin bize sağladığı avantajlar ve dezavantajlar vardır avantajlarına değineceğim:

İki ayak üzerinde yürümenin Australopithecus ile başladığı bilinmektedir. Ancak, hangi nedenle ortaya çıktığı konusunda değişik görüşler bulunmaktadır. Bu konuda, iki ayak üzerinde yürümenin sağladığı avantajları gözden geçirmek yararlı olacaktır.

Bu Reklamı Kapat

1) Vücut ısısının düşürülmesi amacıyla, yere paralel olan ve hem güneşten gelen; hem de yerden yansıyan ışınlara maruz kalan gövde dik duruma gelerek, bir taraftan daha fazla rüzgar alması temin edilirken; diğer taraftan daha az radyasyona maruz kalması sağlanmış olmaktadır.

2) İki ayak üzerinde yürüme, dört ayak üzerinde yürümeye göre daha az enerji gerektirmektedir.

Bu Reklamı Kapat

3) Güvenlik ve beslenme gereksinimlerini daha iyi karşılayabilmek için gövdenin arka ayaklar üzerinde yükselmesiyle, düşmanını ve avını daha rahat görerek; düşmanlarına karşı daha heybetli görünme avantajı elde etmiş olmaktadır.

4) Bu avantajlar yanında, iki ayak üzerinde yürümenin bir gereksinime bağlı olarak geliştiğini ileri sürenler de bulunmaktadır. Bu görüşü savunanlara göre iki ayak üzerinde yürüme, Australopithecus 'un ellerini kullanma gereksinimi sonucunda ortaya çıkmıştır. Yavrunun taşınması ve bakımı; yemeğin hazırlanması ve yuvada yapılması gereken diğer işler için ellerin serbest kalması gerekmiş ve iki ayak üzerinde yürüme evrimleşmiştir.

Ancak, bu yöndeki evrim henüz tamamlanmamıştır. Orta yaşın üzerindeki, özellikle şişman insanlarda görülen bel ve sırt ağrıları, disk kaymaları ve diz ağrıları bu yöndeki evrimin tamamlanmadığının işaretleridir. İnsanda sakral bölgede gerçekleştirilen operasyonlardan sonra yara yerinin geç kapanması da kuyruğun kaybedilmesi yolundaki evrimin henüz tamamlanmadığının göstergesidir.

1. biyologlar.com. İki Ayak Üzerinde Yürümenin Gelişmesi. (30 Temmuz 2021). Alındığı Tarih: 30 Temmuz 2021. Alındığı Yer: biyologlar.com | Arşiv Bağlantısı
Eray Cengiz
Eray Cengiz Yaptığım araştırmalardan edindiğim tecrübeler.

Evrim sürecinde insan şu anki halini almadan önce, bilindiği gibi dört ayak üzerinde yaşamını sürdürüyordu. Yani benzetme yapacak olursak, şu anki maymunlar ne durumda ise ona yakın bir durumdaydık diyebiliriz. Örneğin insanların kalça kısımlarında kuyruk sokumu bölümü vardır, bu da insanların hayvanlar gibi kuyruğu ve bu kuyruğun diğer canlılarda olduğu gibi insanlarda dengeyi sağladığı düşünülüyor ancak iki ayak üzerinde durmaya başladıkça denge mekanizmasının farklılaşması sonucu bu kuyruğun köreldiği yönünde tahminler mevcut.

Bu Reklamı Kapat

Peki neden insanlar dört ayak üzerinde iken iki ayak üzerinde durma ihtiyacı duydu?

Bilindiği gibi eski çağlarda yaşayan evrimleşmemiş insanlar dört ayak üzerinde yaşamlarını sürdürüyordu. Fakat bu diğer canlılara göre bazı dezavantajları beraberinde getiriyor, örneğin günümüze uyarlayacak olursak dört ayak üzerinde yaşayan bir insanın karşısına aslan çıksarsa, aslan kolaylıkla pençelerini kullanarak insanı öldürür. Bunun getirdiği tehlike ile insan ellerini kullanmayı öğrendiği aletler, silahlar vb. eşyalar üreterek kendini savunabildiği yönünde iddialar mevcut. Yani insanın iki ayak üzerinde yürümeye başlamasının en büyük etkeni savunma ve alet kullanımı olabilir. Ek olarak tahminlere göre ilk kez bu eylemi sergileyen insan türünün Homoerectus olduğu bulunan fosillerden anlaşılmıştır ve homoerectus türünün soyu tükenmiştir. Bazı tahminlere göre Homo Erectus türü Homo Sapien türüne evrimleşmiştir fakat aynı zamanda bu türün Homo Rhodesiensise'e evrimleştiği ardından o türün de Homo Sapien'e evrimleştiği düşünülmektedir.

Bu Reklamı Kapat

Evrim bizim Homo Sapien aşamasına gelene kadar, dört ayak üzerinde durduğumuzu, kuyruğumuzun olduğunu tarihe bıraktığı fosiller ile açıkça gösteriyor. Sır kısmına gelecek olursak, bu olayın "sır" olduğunun söylenmesinin sebebi, insanın nasıl ve neden dört ayak üzerinden iki ayak üzerine evrimleştiğini tam belirleyememiş olmamızdan kaynaklanabilir. Yani işin içerisine, savunma, üreme, yavru bakımı, coğrafik değişimler, alet kullanımı gibi bir çok olasılık giriyor.

Belirtmek isterim ki, bu konuya en çok verilen örnek; bir sandalye veya koltukta çok uzun süre oturduğumuz zaman belimizin ağrımasıdır.

Yukarıda yazmış olduğum yazıda bu konu ile ilgili zamanında yaptığım araştırmaların bir kısmını size aktardım. Yanlış veya eksik olduğum bir kısım var ise düzeltiniz.

Saygılarımla.

1. A. Bell, C. Macfarguhar. (Ansiklopedi, 1986). Anabritannica.
  2. P. Larousse. (Ansiklopedi, 1993). Büyük Larousse Sözlük Ve Ansiklopedisi.
Sorulara Dön