Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrimde günümüz insanına en yakın nokta, kaç sene öncesidir?

Arkadaşlar merak ediyorum, evrimde günümüz insanına en çok benzeyen nokta(gerek fiziksel gerek zekasal) hangi zamandır, kaç sene öncesidir? Cevap verirseniz mutlu olurum şimdiden teşekkürler :)

Modern insana benzerliği fiziksel veya zihinselden ziyade genetikle açıklamaya çalışmak daha doğru sonuçlar verebilir. Ayrıca fiziksel ve zihinsel özelliklerin evrimi eş zamanlı ilerlemek zorunda değil. Yani ikisi için belirtilecek "nokta" da farklı olabilir.

Bu soruya en yakın olarak düşünebildiğim şekilde "Günümüz insanlarının tamamına birden en çok benzeyen insan grubu ne zaman yaşamıştır?" gibi sorarsak. Cevabı; günümüz modern insan gruplarının atalarının ayrılmaya başlamadan önce oluşturduğu, "ortak atasal" diyebileceğimiz, popülasyon olabilir.

2017 yılında yapılan bir çalışma, bu popülasyonun 350 ile 260 bin yıl öncesinde yaşadığına dair kanıtlar sunuyor (Schlebusch ve ark., 2017).

Bunun dışında bir nokta belirleyebilmek oldukça zor. Örneğin Fas'ta bulunan ve bilinen ilk Homo sapiens olarak tanımlanan 300 bin yıllık Jubel Irhoud fosili, her ne kadar bu dönemde modern insanların varlığını gösteriyor olsa da, daha öncesinde de bu fosilin özelliklerine benzer özelliklere sahip belki de "modern insan" diyebileceğimiz insan gruplarının yaşamış olabileciğini de düşünmemiz gerekiyor.

Sonuç olarak cevap şimdilik 350-250 bin yıl öncesinde bir dönem gibi görünüyor.

Umarım faydalı olmuştur!

Puan Ver

• Yazar Yok. Southern African Ancient Genomes Estimate Modern Human Divergence To 350,000 To 260,000 Years Ago. (02 Ekim 2019). Alındığı Tarih: 02 Ekim 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

Bundan yaklaşık 200.000 yıl önce anatomik olarak bize çok benzeyen ilk homo sapiens alt türü (homo sapiens idaltu) ortaya çıktı. Anatomik olarak bize çok benzeseler de günümüz modern insanının sahip olduğu soyut ve sembolik düşünme yeteneğine sahip değildiler bu sebeple kendilerini bir ırk, bir topluluk mensubu veya bir ordunun parçası olarak görmüyorlardı.Mesela türkiye cumhuriyeti sınırları içerisinde daha önce hiç görmediğim veya hiç alakam olmayan birsürü insan var. Fakat ikimiz de kendimizi türk milletinin bir bireyi olarak görüyoruz. Birbirini hiç tanımayan iki asker aynı ulusun parçası oldukları için savaşta birbirlerine destek olabilirler. İşte homo sapiens'i diğer homo türlerinden ayrı kılan şey bu bilincin oluşmasıdır(bilişsel devrim). Bilişsel devrimin gerçekleşmesi (homo sapiens'in sembolik düşünmeye bşlaması) yaklaşık 70.000 yıl öncesidir. Yani homo sapiens'in bu kadar gelişmesine sebep olan faktörler bu dönemde ortaya çıkmıştır. Yani günümüz insanına anatomik olarak çok benzeyen ama bahsettiğim düşünsel yeteneklerden yoksun olan homo sapiens alt türü homo sapiens idaltu (ilk doğan demektir)'dur. Eğer bir tür ismi verecek olursak homo sapiens idaltu' yu sana örnek verebilirim. Ama unutmamak gerekir ki her nesil bir öncekinden biraz daha farklıdır. Yeni türler nesilden nesile ufak değişikliklerle oluşur. Evrimin milyonlarca yıllık bir süreç olmasının sebebi budur

Puan Ver

Milyonlarca yıl gerektiren evrimi ne yazık ki kısa bir sürece indirgeyip gözlemlemek mümkün değil. Ancak evrim ortama uyum sağlayabilmek adına her zaman ve her yerde gerçekleşir,evrim durağan bir süreç değildir, şu anda evrimin son basamağında olduğumuzu düşünmek hatalı bir görüştür. Şu anda zaten gerçekleşiyor. Her yeni nesil, ata nesilden birazcık farklı.

Atalarımızın fiziksel görünüşlerini merak ediyorsan aşağıda bıraktığım evrim ağacının müthiş yazısını okuyup görselleri inceleyebilirsin.

Puan Ver

“Bir mum diğer bir mumu tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez.”
Mevlana Celaleddin-i Rumi