Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrim zekanın gelişmesi desteklemiyor ve biz çok düşük bir olasılıktaki hata sayesinde zeki olmuş olabilir miyiz?

Bu yüzden evrende başka zeki varlık oluşmamışsa ya da bizim en gelişmiş medeniyet olma olasılığımız var mı?

Eklemeyi unuttuğum, evrensel bir bakış açısı sunması sebebiyle bir başka kayda değer makaleyi paylaşayım; Evrim Sürecinde Rastlantı, Tesadüf ve Kaos Kavramlarının Yeri:

Puan Ver

Öncelikle, zekanın genel tanımı ile başlayalım. Sorunlara karşı orjinal çözümler üretebilme başarısı en genel haliyle kabul görmüş yaklaşımdır; zira her hayvanın kendi yaşamında karşılaştığı zorluklar birbirinden farklı olabilir. Bir sorunu çözmede bir hayvan daha başarılıyken, bir diğer sorunda bir diğeri daha başarılı olabilir. Ancak bu noktada açık olarak söyleyebileceğimiz tek bir şey varsa, o da şudur: zeka, beyin büyüklüğü ile yaklaşık olarak doğrudan ilişkilidir; ancak aradaki bu ilişki canlılar arası kıyaslama yapmak adına evrenselleştirilemez.

Dolayısıyla, evrimsel açıdan zeka hakkında konuşabilmek için beyin hakkında bilgi sahibi olmamız gerekiyor. Aşağıda Kaynak olarak paylaşacağım Evrim Ağacı makalelerini okumanı tavsiye ediyorum çünkü böylelikle doğada asla ihtiyaçtan fazla işleve sahip bir beyne rastlamanın mümkün olmadığını anlamakla beraber evrimin işleyişine yönelik çok temel dinamikleri görmek mümkün olacak. İşte bu noktada karşımıza beynin evrimleşebilmesine izin veren, hatta bunu zorlayan, birbirinden ayrılamaz ve bir arada bulunmak zorunda olan en az altı neden hakkında detaylıca önemli bilgiler ediniyoruz:

1. El-Göz Koordinasyonu
  2. Karşıt Başparmak
  3. İletişim Becerileri (Sosyal Yaşantı)
  4. İki Ayak Üzerinde Duruş (Bipedalizm)
  5. Cinsel Seçilim
  6. Et Tabanlı Diyete Geçiş

Böylelikle, bahsettiğin "hata"nın niteliği üzerine-genetik süreçler dahil-evrimde nasıl bir mekanizmayla karşı karşıya olduğumuz anlaşılıyor.

Bu noktadan sonra, sorduğun "Bu yüzden evrende başka zeki varlıklar oluşmamışsa ya da bizim en gelişmiş medeniyet olma olasılığımız var mı?" sorusuna geçmek için yeterli bir alt yapıya sahip oluyoruz. Dolayısıyla bir canlının geçirdiği evrimi, bir diğerinin birebir geçirmesi, oldukça düşük ihtimallidir. Buna istisna olarak ileri sürülebilecek yakınsak evrim bile birbirinden oldukça farklı görünümlü, sadece aynı amaca hizmet ettiği kabaca anlaşılabilen ürünler üretebilen bir evrimsel süreçtir.

Ayrıca sitede yer alan Makale Arşivi bölümünü incelemeni de tavsiye ederim. Bu ve

Puan Ver

1. Evrim Ağacı İnsan Zekasının Evrimi: Neden Sadece İnsanın Beyni Bu Kadar Evrimleşmiştir?
  2. Evrim Ağacı Mutasyon Nedir?
  3. Evrim Ağacı İnsan Zekası Hep İleri mi Gider? Beyin Büyüklüğünün Gerilediği Bir Dönem Var mıdır?

“Eğer bir nesil cehaletin mutluluk olduğunu sanarak yetişirse, bir sonraki nesil cehaletini bile fark edemeyecektir. Çünkü bilginin ne olduğunu bilmeyecektir.”
Ursula K. LeGuin