Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrim ve entropi arasındaki ilişki nedir?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Termodinamik yasalar, evrende hüküm süren temel yasalardır ve herşeyle alakalı ve irtibatlı.

Bu nedenle canlılığın oluşumu ve gelişimi de bundan bağımsız düşünülemez.

Doğada kararlılığa geçiş ile düzensizlik artışı arasında bir süreç var. Gezegenlerin oluşumu da, fiziksel etkileşimin daha kararlı hale geçmesi, entropide bu geçişteki olasılıkların sürekli olarak artarak düzensizliğin olasılıkların artışı mekanizması. Bu sayede toplam madde kararlı hale geçerken, hiçbir gezegen birbirine benzemiyor. Yapıların basitten komplekse geçiyormuş gibi görünmesi, sanki entropiye karşı, entropiyi yenen bir durum gibi görünse de, toplam entropi daima her zaman aksi olmayacak biçimde her koşulda kesinlikle artar.

Canlılığın oluşum da gezegenlerin oluşumu gibi bir süreç. Ancak biz henüz aklımızla bütün detaylarını anlayamadığımız için, fiziksel kanunlarla, kimyasal etkileşimlerle oluşması imkansız gibi geliyor. Aslında bu düşünce yapısıyla baktığımızda gerçekten imkansız. Çünkü biz o kadar kısa süredir varız, ve birey olarak da o kadar kısa yaşıyoruz ki, böylesi kompleks bir süreci anlayacak bilinç düzeyine ulaşmak hayal gibi. Daha temel fiziksel ihtiyaçlarını amaç edinecek seviyede yaşam şeklimiz. O nedenle kompleks ötesi geliyor bize canlılık, organizma yapısı ve en tepede de beyin.

Bütün canlılar, toplam entropiyi artırır. Düzenliliğini görece korumaya çalışan besinleri alarak, enerji üretir ve onları düzensiz hale getiririz. Toplam entropiyi en çok artıran yapılardan sayılırız. Yaşlanmamız temelde zamanla alakalı değil, bizim yanlış yaşam şeklimizin bedenimizdeki entropiyi tavan yaptırması. Biliyoruz ki genetik olarak verilmiş ömür 140 - 150 yıl. Ama biz yarısını ancak yaşıyoruz. Çünkü yaşamayı bile öğrenemedik.

Kimsenin birbirine benzememesi, biyokimyalarımızın, beyin konnektomlarımızın, kişilik karakterlerimizin farklı olması gibi şeylerin kaynağı bir yanıyla daima entropinin çeşitliliğe neden olması, düzensizliği artırmasıdır.

Evrimsel süreç, evren yok olana kadar entropi nedenli daima devam edecek.

Teşekkür