Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
-1
Puan Ver

Evrim neden, dinler evrim yoktur demiyorken tanrı ve dinler yoktur diye bir iddiada bulunuyor?

Evrilme sürecimiz tanrıyı reddetme veya dinlerin yalanı gibi birşeyi göstermez türlerin evrimi tesadüfen ve sahipsiz olduklarını mı gösterir? Bunlar sadece hepsini irade ile yapan bir yaratıcının özelliği değilmi? Evrim tanrının yokluğuna delil olmadığı gibi bize onu tanıttırmış olmuyor mu? , sonuçta bütün bunları yapan sıfırdan yapmışta olabilir, türleri birbirinden çıkacak şekilde yapmış olabilir? Sadece bize onun iradesini göstermez mi?

Mütefekkir Yolcu
-1

Tanrı veya dinler boş hipotez gereği bilimde yok sayılır. Ama bu "Evrim veya bilim Tanrı yok dedi" demek değildir. Tanrı veya din konusu bilimin alanında değildir demektir. Felsefenin alanıdır. Evrim veya herhangi bir bilimsel gerçek Tanrı'nın varlığı veya yokluğu ile ilgili bir bilgi vermez. Evrim=ateizm değildir. Ama kişi Tanrı veya din kavramının bilimsel bir bilgi olan evrim ile çatıştığını veya çatışmadığını düşünebilir. Bu bilimin dışında felsefi bir sorundur zaten. Bu konu ile ilgili birçok içerik mevcut. Her birine bakmanızı öneririm.

https://evrimagaci.org/soru/evrim-teorisi-islam-dini-ile-celisir-mi-486#471 (İslam yazsa da din veya Tanrı olarak düşünebilirsiniz.)

Evrimin bir dünya görüşü, felsefe akımı olmadığını, bilimsel bir teori olduğunu kabul ederek konuya başlamak gerekiyor. Bu konuda düşüncemiz netleşmezse, evrim ile din i birbirinin karşısında iki varlık yorumu gibi algılama hatasına düşen ergenlere döneriz.

1- Evrim tanrı ve dinler yoktur mu diyor?

Evrimin ilgilendiği konu, tür içindeki genetik varyasyon geçiş süreci türleşme vs. Bilim disiplini içinde bir alan. Tanrı ve dinler ile uzaktan yakından ilgisi yok.

Bilimsel bulgu, üzerine anlam yüklenmeden literatüre geçer.

Kişi kendi inanış şekline göre bu bulgulara anlam yükler. Bilim bu anlamı kendisi yüklemez, bilim etiği buna izin vermez. Evrim sürecini tanrı yaratmıştır, ya da evrim süreci tanrının olmadığını göstermektedir gibi bir literal kayıt söz konusu olamaz.

Ama hayatı din temelli yorumlayan kişilerin, yaradanın insanı HOP diye bir anda yarattığını düşünme arzusu ve hayatı tanrısızlık ile yorumlayan zihinlerin bilimsel herhangi bir açıklamanın tanrının olmadığına delil olabileceği hezeyanları nedeniyle evrim teorisi ile din sanki iki ayrı uç noktaymış gibi algılanabilmekte.

2- Evrimsel mekanizmalar bir tanrının varlığını mı gösteriyor?

Bilimsel herhangi bir argüman üzerinden, tanrısal bir kanıt sunmak metodolojik bir hata olacaktır. İnanç, varoluşu yorumlama biçimidir - inançsızlık da tabii ki. Bu açıdan anlama dair bir sonucu temellendirirken bilimsel argümanı kanıt olarak gösteremeyiz. Sadece biz o argümana inanç ya da inançsızlık yorumunu sonradan yükler ve KABUL EDERİZ. Eğer herhangi bir şekilde KANIT söz konusu olsaydı, tanrı - tanrısızlık konularını tartışıyor olmazdık.

İnançlı bir kişi evrim teorisini yaradanın varlığına, onun yaratma biçimine delil olarak kabul edebilir. İnançsız biri de tanrısızlığa delil olarak kabul edebilir. Ancak bilimsel argümana yüklenen hiçbir anlam genellenemez. Hatta kişinin bu argüman üzerinden inanç-inançsızlığa gitme biçimi dahi ÖZNELdir.

Disiplinleri, disiplinlerin ürettiği argümanları kişisel yorumlar üzerinden değil, doğrudan kaynağından öğrenip analiz etmek, birey için bir gerekliliktir.

Evrim bir iddiada bulunamaz çünkü bir canlı veya insan değildir. Evrim bir gerçektir, gerçekliği artık sorgulanmıyor. Evrim Teorisinde ise bu gerçeğin "nasıl" ve "neden" olduğu sorularına cevap bulmaya çalışan bilim insanlarının bulgularıyla karşılaşırız ki bunların hiçbirinde "Tanrı yoktur" gibi bir sonuç çıkmaz. Bunun peşinde de koşmazlar zaten. Böyle bir şey varmış gibi sunan sayısız bilimdışı Facebook, Youtube ve Twitter grubu olduğundan bilimin çalışma sistemi gözardı edildi ve edilmeye devam ediyor. Tekrar hatırlatayım: Bilimin işi Tanrı'nın var olup olmadığını kanıtlamak değil, gözlemlediğimiz sistemlerin nasıl ve neden çalıştıklarını anlamak, anlatmak. Siz yine Tanrı'ya inanın ama bilimin bulgularını takip edip, o bulguların üzerinden inanın. Yoksa bilimin hızına yetişemeyip çağdışı sorularda kalıverirsiniz.

“Bilimi anlatmamanın ahlaksızlık olduğunu düşünüyorum. Eğer ki aşıksanız, bunu bütün Dünya bilsin istersiniz.”