Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Evrendeki yapılar neden zamanla karmaşıklaşıyor? Mesela neden yıldızlar kümelenip galaksileri oluşturuyor yada neden cansızlık canlılığa evrilliyor?

Bunun basit cevabı, evrenin yasası olan entropidir. Entropi ; Çoğunlukla bir sistemdeki rastgelelik ve düzensizlik olarak tanımlanır, yani yapıların zamanla düzenlilik halinden düzensizliğe gidişidir, bozunmasıdır.

Peki evrende neden karmaşıklık vardır ? neden sürekli düzensizliğe gidiş vardır ? Bunun cevabı ise; maddenin yapı taşı olan atomların, daha az enerji harcayarak kararlı yapıda bulunma istekleridir. Atomların bu kararlı ve tembel yaşama istekleri, evrenin genişlemesi ve zamanın ilerlemesi(süreçler) ile rastgeleliğe ve büyük bir kaosa sebep olur. Halbuki hidrojenler birleşip kararlı ve daha az enerjiye sahip olan helyuma dönüşmeselerdi evren yalnızca hidrojenden oluşur, yıldızlar diğer elementler, gezegenler ve canlılık oluşamazdı.

Aslında canlılık, entropiye karşı konulan bir mücadeledir, hücreler bozunmamak için enerji harcarlar ve varlıklarını sürdürürler.

Bunun bir sebebi yok. Ancak yapının kendisine faydası olduğu için bugün bunları gördüğümüzü söyleyebiliriz. Cansızlık canlılığa evrilir. Bunun sebebi üremedir, daha doğrusu kendini kopyalamadır. Kendini kopyalama yeteneğine sahip bir varlık ortaya çıkarsa, uygun şartlar altında, bunu yapacaktır. Ve kopyalarken hata da yapacaktır, yani kendini tamamen kusursuz değil de biraz farklı kopyalayacaktır. Bu hatalar kendini kopyalama konusunda daha başarılı varlıkları ortaya çıkarırsa (örneğin daha hızlı kopyalanan, daha ucuza kopyalanan varlıklar çıkarsa) bunlar baskın hâle gelir. Bir tarafta olduğu gibi kalan, kendini kopyalamayan ve sayısını kendi kendine arttırmayıp olduğu gibi kalan varlıklar vardır, diğer tarafta sürekli kendini kopyalama konusunda daha başarılı hâle gelen, dolayısıyla sayıları sürekli artan varlıklar vardır. Dolayısıyla bunları zamanla daha çok görür hâle geliriz, doğada gitgide daha baskın hâle gelirler. Bunlar cansızlıktan canlılığa geçişin en basit hâlleridir, devamını da biliyorsunuz zaten. Dümdüz evrim.

Yani bunun gerçek bir ''sebebi'' yoktur. Sadece biraz tesadüf (en başında kendini kopyalayabilen bir molekülün var olması tesadüftür) ve sonradan başarı (bugün gördüğümüz canlılar sadece kendini başarıyla kopyalayabilen moleküllerdir) meselesidir. Karmaşıklaşma amacı da, gördüğünüz gibi, yoktu. Tesadüfen bir molekül kendini kopyalayabildi, daha fazla kopyalanan daha baskın oldu ve böyle devam etti.

Galaksilerin varlığı da karmaşıklaşma meselesi değildir. Tabii, sonuç olarak karmaşıklaşmıştır, ama sadece fizik yasasının (kütle çekiminin) yan ürünüdür. Birbirine yakın olan uzay cisimleri birbirini çeker ve birbirlerinin yörüngelerinde kalırlar, bu daha geniş bir kütle çekim alanı oluşturur ve daha fazla kütle çekerler, zamanla artar. Kara delikler bi' şeyleri çekme ve yörüngelerine oturtma konusunda baya iyi olduklarından, kara delik bunların hepsini kendine çeker, sonuç bir galaksidir. Tabii olayların oluş sırası muhtemelen böyle değildir ancak ana mantığı kavrayabilirsiniz. Amaç karmaşıklaşmak değildir, bir amaç da yoktur, kütle çekim kuvveti varlıkları bir arada bir küme hâlinde tutar ve bu kümelere galaksi deriz.

Sorulara Dön