Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Evren nerede oluştu ve nasıl genişler?

Daha 17 yaşındayım saçma bi soru olabilir ama eğer evren bir patlama sonucu oluştuysa(teorik olarak) patlamanın olduğu yer neresiydi? Ve diğer sorum evren genişliyorsa genişlediği yerin ötesinde ne var yani nasıl anlatsam evrenin ötesinde hiçlik varsa zaten genişlemez tamamen sonsuz olması lazım ama patlamadan buyana sürekli genişliyor

Kaynakta bu platformda daha ayrıntılı bahsettiğim yazıyı bırakıyorum. Kısaca cevaplamak gerekirse

1. Büyük Patlama isminin önerdiği aksine bir patlama değildir. Yani kimyasal etkileşim sonucu ani basınç ve sıcaklık artışı değildir fakat evrenin genişlemeye başladığı ana verilen isimdir.
  2. Evrenin genişlemesi için dışsal bir alana ihtiyaç yoktur. Böyle düşünmemizin sebebi aklımıza genişleyen bir cismi canlandırmamız ve bu cismin de bildiğimiz uzay içerisinde genişlediğini gözlemlememiz. Lakin bu düşüncede sıkıntı olan şey cisme "dışarıdan" bakabilmek için hali hazırda "dışarısı" olması gerektiğidir fakat evren için böyl bir durum söz konusu değildir. Evrenin genişlemesi demek evrenin içinde bulunan galaksiler gibi kozmik cisimlerin birbirinden uzaklaşmasıdır.
  3. Genişlemenin bir merkezi yoktur çünkü evrenin her yeri genişler. Bunu anlamak için bir balonu şişirdiğini düşün. Evren, bu balonun iki boyutlu yüzeyidir. Balonu şişirdikçe balonun yüzeyi de genişleyecektir. Peki balonun yüzeyinin genişlemesinin merkezi neresidir? Yoktur. Evrende hangi noktadan bakarsak bakalım daima genişlemenin merkezi bizmişiz gibi yani galaksiler bizden uzaklaşıyormuş gibi gözlemleriz.

• Ege Özmeral. Büyük Patlama Teorisi'ne Dair 10 Soru, 10 Cevap!. (18 Kasım 2016). Alındığı Tarih: 10 Ocak 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı

Evren kendi̇ İçeri̇si̇nde sürekli̇ geni̇şler.

Havaya attığınız bir top, pek doğaldır ki, Dünya’nın kütleçekimi nedeniyle yere düşer. Bir an için, havaya fırlattığınız topun yere düşmeyip, tam tersine, Dünya tarafından itildiğini ve giderek daha hızlı bir şekilde bir daha geri dönmemek üzere uzaya doğru yol aldığını hayal edin. Tuhaf olmaz mıydı?

Aslına bakarsınız, bu şaşırtıcı durum tam da astronomların Evren’imizle ilgili gözlemlediği şey! Evren’imiz genişliyor… Üstelik sabit değil, artan bir hızla!

Evren’imizi, üzerinde noktacıkları olan bir oyuncak balon gibi düşünelim. Balonu şişirirken noktacıklar arasındaki mesafenin giderek arttığını göreceksiniz. Tıpkı bu balon gibi Evren’imiz de genişliyor ve tıpkı noktaların arasındaki mesafelerin açılması gibi galaksi kümeleri de birbirinden uzaklaşıyor. Galaksi kümeleri diyoruz, çünkü bu kümeler içerisindeki galaksiler yerel olarak birbirlerine yaklaşabilirler; fakat kümelerin kendisi, Evren’in genişlemesiyle birlikte birbirlerinden sürekli uzaklaşmaktadır.

1929’da gökbilimci Edwin Hubble bu durumu, yani galaksi kümelerinin hem birbirinden hem de Dünya’dan uzaklaştığını, Doppler Etkisi denilen bir olguyla ispatladı. Şimdi gelin bu olguyu biraz açalım. Bir ambulans sesi (ses kaynağı) bize (gözlemciye) yaklaştığı zaman farklı, bizden uzaklaştığı zaman farklı çıkar. Bunun sebebi, gözlemcinin kaynağa doğru yaklaştıkça ses dalgasının frekansının artması ve uzaklaştıkça azalmasıdır.

Stephan Hawking in kitaplarını okuyabilirsiniz bu konuda çok iyi kitapları vardır .

Her Şeyin Teorisi Kitabını okuyabilirsiniz Stephan hawking in ozaman daha iyi anlayacaksınız Evrenin oluşumunu

https://evrimagaci.org/her-seyin-teorisi-nedir-genel-gorelilik-ile-kuantum-mekanigini-nasil-birlestiririz-7332 bu Evrimagacının yazısınada bakabilirsiniz Kuantum mekaniği - herşeyin teorisi .

• Ayşegül Şenyiğit Özdil. Evren'in Genişlemesi: Galaksi Kümeleri Neden Birbirinden Uzaklaşıyor?. (03 Ağustos 2016). Alındığı Tarih: 08 Ocak 2021. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı