Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Evren bu kadar kalabalık iken nasıl galaksimiz içindeki başka cisimleri gözlemleyebiliyoruz?

Eğer uzaktaki bir cisimi gözlemek istiyorsak (bunun uzaklığı değişebilir) ondan gelen ışığı görmeliyiz fakat sadece galaksimiz içerisinde milyarlarca gezegen varken sayılamayacak miktarda çöp diyebileceğimiz madde varken ondan gelen ışık nasıl engellenemiyor? Beyoğlunda 10 metre ilerimizi göremememiz gibi

Tek kelimeyle cevap: Açısal büyüklük.

Teknik olarak galaksimizde yer alan bir yıldız, uzakta yer alan bir galaksinin önünde durabilir. Eğer fotoğrafları dikkatle incelerseniz bununla ilgili birçok örnek görebilirsiniz. Fakat astrofotoğrafçıların emellerini bu parlak yıldızlar bozduğundan bu cisimler pek fotoğraflanmıyor. Lakin yine de sayıları kayda değer miktarda az, neden?

Birincisi yıldızlar nokta kaynaklar ve gökyüzünde açısal büyüklükleri yok sayılacak kadar az. Her ne kadar bazı fotoğraflarda kocaman görünseler de bu havadaki nem dolayısıyla ışığın saçılmasından kaynaklanıyor, yıldızın büyüklüğünden değil. Gezegenler ise çok daha ufak oldukları ve ışık yaymadıkları için neredeyse görünmez durumdalar. Gezegenleri bu şekilde değil, çoğunlukla yıldızlarının önünden geçtikleri sırada, yıldızlarının ışığını azaltmaları (tutulma nedeniyle) sayesinde anlayabiliyoruz. Yani başka bir sistemdeki gezegene bakıp da onları bizimkiler gibi görmemiz söz konusu değil.

Soruya geri dönecek olursak temel sebepler; evrenin büyüklüğü, cisimlerin uzaklığı ve cisimlerin boyutları. Bir galaksi yüz binlerce ışık yılı çapa sahip olabilirken, bir yıldızın çapı bunun 10 milyonda biri mertebesinde. Dolayısıyla gökyüzündeki açısal boyutları galaksi gibi gök cisimlerinin çok daha fazla. Ayrıca alan çok geniş olduğu için her bir yana dağılmış durumdalar ve tek bir doğrultuya iki cisim denk gelme olasılığı hayli düşük. Lakin bu mümkün ve bazı durumlarda çok faydalı!

Örneğin kütle çekimsel mercekleme çalışmalarında bir galaksi kümesi, arkasındaki başka galaksileri mercekleyebiliyor. Aşağıdaki Abell 370'de olduğu gibi, bazı galaksilerin merceklenme dolayısıyla yay şeklinde göründüğünü görebilirsiniz.

Abell 370
APOD/NASA

Yani özetle cevap bu durumun hem olduğu hem olmadığıdır. Bu durum tamamen olasılıksal bir takım durumlara bağlıdır. Örneğin yukarıdaki fotoğrafta alttaki parlak yıldız pekala arkasındaki bir şeyleri örtüyor olabilir (bu yıldız bizim galaksimiz içerisinde yer alıyor). Keza bazılarının birbirini örttüğü, çok yakınlaştığı durumları da yine bu fotoğrafta görebilirsiniz.

“İnsanın geleceği yıldızlardadır ve bu gelecek, çocukça bir budalalık ve cahil bir batıllığa heba etmek için fazlasıyla önemlidir.”
Isaac Asimov