Puan Ver
Puan Ver

En fazla mutasyona uğrayan canlılar hangileridir?

İnsanlar hayatları boyunca ortalama 32. 000. 000. 000. 000 kere mutasyona uğrarlar bunu biliyoruz. Fakat en fazla mutasyona uğrayan canlılar hakkında bilgim yok pek. Cevap verirseniz sevinirim.

En çok mutasyona uğrayan canlı şudur demenin doğru olmayacağını düşünüyorum.

Canlılar gerek yaşam ortamlarına bağlı gerek sadece hayati fonksiyonları yerine getirdikleri için mutasyona uğrarlar.

Bir canlı mutajenlere ne kadar çok maruz kalıyorsa o kadar çok mutasyona uğrama ihtimali vardır.

Mutajenler yüksek enerjili ışınlar gibi genetik materyal ile etkileşebilen çevresel faktörler olabileceği gibi hayati fonksiyonları yerine getirirken ortaya çıkan kimyasallar (örneğin hücresel solunum sonucu oluşan reaktifler gibi), virüsler gibi biyolojik etmenler veya DNA eşlemesi gibi süreçlerde yapılan hatalar olabilir.

Mesela solucanlar ışığa maruz kalmıyorlar ve evrimsel süreçte çok az değişmişlerdir. Ama değişmemelerinin sebebi solucan olmaları değil mutajene maruziyetin az olmasıdır.

Mutajene çok maruz kalan canlılarda mutasyon ihtimali yüksektir. Örnek insan olabilir. Stres, binbir çeşit kimyasala (ilaçlar, gıda takviyeleri, boyalar, deterjanlar vs vs) maruziyet, uzun saatler televizyona, cep telefonlarına maruziyet mutasyon ihtimalini arttırıyor. Bununla birlikte insanın elini değdirdiği yerlerde yaşayan canlılar da insan faaliyetlerinden nasibini alıyor ve mutasyona uğrama riskleri artıyor. Hava kirliliği o havayı soluyan canlılarda riski arttırıyor. Su kirliliği sudakileri vs vs...

1. LIFE THE SCIENCE OF BIOLOGY NINTH EDITION Önerdiğim kitaptaki mutasyyonlarla ilgili okuduğum bölümden yaptığım çıkarımdır.

“Dünya, hayranlık uyandıracak şeylerle doludur. Ancak bilim onlara göz attığında, bunlar daha da hayranlık uyandırıcı hale gelir, daha az değil!”
David Attenborough