Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Embriyogenezde hücrelerin farklılaşması nasıl oluyor?

Embriyogenzde hücreler birbirinin aynısı bölünmeler yaparak çoğalırken belirli bir aşamadan sonra bazıları kas hücresi, bazıları deri hücresi bazıları sinir hücresi gibi farklılaşmalara gitmektedir. Hücrelerin içinde bulunan dna' da aynı kod olmasına rağmen hangi olay bu farkı oluşturmaktadır?

Evet hücrelerin genetik bilgisi aynı olmasına karşın express olan genlerde farklılık ortaya çıkıyor. DNA'nın express olup spesifik proteinin üretilip üretilmeyeceği ise Metil grubun başlangıç kodonuna bağlı olup olmaması belirliyor. Bu süreçte Metilasyon promotöre (RNA Polymerase enziminin tanıdığı başlangıç kodonu) bağlanıp RNA Poymerase enziminin geni okumasını engelliyor. İlk Zigot oluşum aşamasında Demetilasyon olup metil parçalanıyor ve hücrelerin hızlı bir büyüme aşamasından sonra (bu hücreler stem cell olarak adlandırılıyor) tekrardan metilasyon oluşumu artıp(remetilasyon) hücreler spesifik görevleri için express olmayacak genleri metile ediyor.

1. DNA Methylation Metilasyon ile ilgili kaynak
  2. DNA Methylation and Development Metilasyon ile ilgili video
  3. Hücreler nasıl özelleşir Hücrelerin özelleşmesi ile ilgili basitleştirilmiş bir anlatım
  4. DNA transcription and translation [HD animation] mRNA oluşum aşamaları

“Büyük düşler hayal edin. Ufak düşlerin büyüsü yok.”
Dottie Boreyko