Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Elektron pilde potansiyel yüklenip devrede akmaya başladığı an boş telde de elektrik alan kuvvetine maruz kaldığı için potansiyel kaybetmeli değilmi?

Bir devrede pilin içinde potansiyel yüklenen bir elektron, pilden çıkıp devrede akmaya başladığı an ,aynı bir nesnenin yerçekimi kuvvetine maruz kaldığı an potansiyel kaybetmeye başladığı gibi, elektronun da elektrik alandan kaynaklanan kuvvet etkisinde dirence gelmeden ,boş telde de potansiyel kaybetmesi gerekmez mi?

Aslında tam olarak öyle değil. Öncelikle yerçekimi etkisi altına düşen bir kütle ile potansiyel farkı etkisinde hareket eden bir elektronun hareketleri arasındaki farkları hatırlamak gerekiyor. Bu farklardan birisi, yerçekimi etkisi altında hareket eden kütlenin hız kazanması yani soruda söylendiği gibi potansiyel enerjinin kinetik enerjiye dönüşmesi. Ama potansiyel farkı altında hareket eden elektron için durum böyle değil. Çünkü bir elektronu devrenin bir ucundan kalkıp hareket ederek devrenin diğer ucuna kadar gittiğini düşünmek çelişkilere yol açıyor. Yani böyle bir hareket yok. Bunun yerine elektronların devre içindeki kolektif bir hareketinden bahsetmek gerekiyor. Ve bu kolektif hareketin hızının sabit olarak kabul edilmesi söz konusu. Bu, aslında "kararlı akım" kabulunden gelen bir şey. Yani devrenin herhangi bir yerinde elektronların birikmesi ya da herhangi başka bir yerinde elektronların seyrelmesi gibi bir durum söz konusu olamaz. "Kararlı akım" ile anlatılmak istenen bu. Dolayısıyla bunun olabilmesi için sabit bir hızdan bahsetmemiz gerekiyor. Yani yerçekimi örneğinde olduğu gibi potansiyel enerjinin kinetik enerjiye dönüşmesi gibi bir durum yok. Elektronların bu kolektif hareketinin hızına sürüklenme hızı deniyor.

Sonuç olarak bu sebepten ötürü dirençsiz olarak kabul edilen boş telde elektronlar potansiyel enerji kaybetmez.

Puan Ver

“Özgürlüğün bedeli, ebediyen ihtiyatlı olmaktır.”
John Stuart Mill