Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Düşünce nedir? Düşünce soyut mudur somut mu?

Örneğin elma hakkında düşünsem ve düşüncemi almak istesem neyi almam gerekir? Beynimdeki bir hücre mi? Yoksa bir sıvı mı? Kimyasal mı? Yoksa bir elektrik parçası mı? Yani beynimizdeki neye biz düşünce diyoruz? Bunu çıkarıp işte bu benim elma hakkındaki düşüncem diyebilir miyiz? Bu mümkün olur mu?

Düşünce, elektro-kimyasal iletilerdir yani madde-enerjidir. Algılanabilir ve gözlemlenebilirdir. Eskiden doğa üstü zannedildiği için soyuttu şimdi somuttur. Fizikte soyut yoktur. Türkçede soyut varsayılıyor.

1. Evrimağacı

Beynin dış uyaranlarla olan iletişimini, nöron ağları vasıtası ile sağlar. Dış uyaranlara karşılık, sinir hücrelerinin birbiriyle oluşturduğu sinir ağları bulunur. Bir olgunun fiziksel ya da hayali olması beyin için farketmez, eşit düzeyde gerçektir, çünkü aynı olgu için tek bir sinir ağı bulunur. Hatta ünlü simaların doğrudan karşılığı olan sinir hücrelerinden bahsedilmekte son zamanlarda. Yani elmayı düşündüğümüzde, beynimizin elma ya karşılık gelen sinir ağı ateşlenmektedir. Elmayı gördüğümüzde de aynı sinir ağı ateşlenmektedir. fMRI - fonksiyonel MR cihazları, beyin fonksiyon halindeyken görüntüleme yapar. Bu sayede, hangi duygudurum-düşünce anında hangi ağların uyarıldığını ölçebiliyoruz. Kişiye sevgilisinin fotoğrafı gösterilerek, meditasyon yapanların görüntülemeleri uzun süre araştırma konusu oldu.

Canlılığın başından beri, dış uyaranlara karşı uyum sağlama ve tehlikelerden korunmayı, tanıma, analiz, kaçınmayı, her uyarana karşılık gelen ağ yapılanması, ve bu ağların, uyarana özel tepki üretmesi yoluyla gittikçe kompleksleşme süreci izler. Homosapiens, uyaranları derinlemesine işler, analiz eder ve elde ettiği sonuçlar yaşamda kalmak için hatta anlamla yüzleşmek, kavramsal çıkarımlarda bulunmak için yoğun sinir ağları geliştirmiştir. Nöronal aktivite, beynin dış uyaranlarla etkileşimi düşünce denilen, nöronlar arası etkileşimin kompleksliğinin bir üst sonucu olarak görülmekte. Sinir hücreleri sadece uyaranla etkileşime girerken, ortalama 80 milyar hücrenin her birinin, ortalama 10bin diğer sinir hücresiyle doğrudan bağlantısının olması, düşünce denen bir üst fenomeni doğurmakta olduğu düşünülüyor.

Bu açıdan baktığımızda fiziksel bir yanı çok temel. Ancak, düşünmenin uyarana bağımlı olmadığı ve doğrudan tarafımızdan yönlendirebildiğini göz önünde bulundurduğumuzda, bilinç gibi açıklayamadığımız başka bir üst sonuçtan da bahsetmek zorunda kalıyoruz.

Düşüncenin teknik analizi belli oranda sınırlı olarak mümkün olsa da, doğrudan alakalı bilinç gibi konulara geldiğimizde şimdilik detaylı açıklamalar yapmak kolay değil.

Puan Ver

““Tıp” sözcüğünün önüne “alternatif” sözcüğünü koymak, bir köpeğe işaret edip “Bak, bu benim alternatif kedim!” demek gibi bir şeydir. O, halen bir kedi değildir!”
Josh Thomas