Sorulara Dön

Dünya üzerinde su nereden geldi?

Dünya üzerinde su nereden geldi.
5,238 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Ufuk Derin
Öğrenci-Okur

Science dergisinde yayımlanan bir araştırmaya göre, gezegenimizdeki suyun büyük bir kısmı Güneş'ten bile yaşlı! Eh, tabii ki bu tek bir anlama gelebilir: gezegenimize su, Güneş Sistemi ve Dünya'nın oluşumundan sonra, kuyruklu yıldızlar ile taşınmış olmalı. Hem de sadece bizim suyumuz değil! Diğer gezegenlerde ve onların uydularında bulunmuş olan suların büyük bir kısmı da öyle... Araştırmayı yapan ekip olan Carnegie Bilim Enstitüsü'nden Dr. Conel Alexander şöyle söylüyor:

"Eğer ki Güneş Sistemi'mizin erken zamanlarında su yıldızlararası uzaydan geldiyse, bu suları bize taşıyan buzlar muhtemelen diğer yeni yıldızlarda ve gezegenlerde de bulunmalıdır. Tabii organik yaşam da öyle... Ancak eğer ki Güneş Sistemi'mizin suyu büyük oranda kimyasal süreçlerin bir sonucuysa, gezegensel sistemlerin barındırdığı su miktarı, bölgeden bölgeye ciddi anlamda değişebilir. Tabii ki bu da, yaşamın başka yerlerde doğması ihtimalini etkiler."

Tüm Reklamları Kapat

Araştırmanın baş yazarı olan, Michigan Üniversitesi'nden Ilse Cleeves, hidrojenin bir izotopu olan döteryumu kullanarak su kaynaklarını tahmin etmeye çalıştı. Yıldızlararası boşluk gibi çok soğuk ortamlarda oluşan suyun içerisinde döteryum oluşma ihtimali, daha sıcak bölgeler olan yıldız oluşum bölgelerine nazaran daha yüksektir. Güneş'imizin oluştuğu zamanlardaki ön gezegensel koşulları simüle eden Cleeves ve Alexander, su içerisinde bulunan döteryum miktarına bakarak, bu suların yıldızlar etrafında oluşmak için çok fazla miktarda döteryum içerdiğini tespit ettiler. Dolayısıyla bu su, yıldızlararası boşlukta oluşmuş olmalıydı. Cleeves şöyle söylüyor:

"Bu bulgu, gezegenlerin oluştuğu disk içerisinde su bulunmuyorsa, bu suyun bir başka yerden gelmiş olması gerektiğini gösteriyor. Buna bağlı olarak Güneş Sistemi'miz içerisindeki suyun bir kısmı, Güneş'ten daha yaşlı olmalıdır."

Tüm Reklamları Kapat

Science dergisinde yayımladıkları makalede Cleeves ve Alexander, Dünya okyanuslarındaki suyun %30-50 arasının yıldızlar arası boşluktan gelmiş olduğunu hesaplıyor. Güneş Sistemi'nin dış kısımlarına doğru gittikçe, bu oran daha da artıyor ve %60-100 arasına ulaşıyor. Çünkü Güneş Sistemi'ne giren bir kuyruklu yıldız, bünyesindeki suyu iç kısımlara doğru hareket ettikçe diğer gezegenlere bırakıyor ve taşıdığı su miktarı azalıyor. Ayrıca, Güneş'e yaklaştıkça suyun buharlaşma ve kuyruklu yıldızdan ayrılma miktarı da artıyor. Alexander şöyle söylüyor:

Bulgularımız, Güneş Sistemi'ndeki suyun -ki su, yaşamın başlamasındaki en temel araçtır- büyük bir kısmının Güneş'ten yaşlı olduğunu gösteriyor. Bu da, bizimkisi haricindeki gezegensel sistemlerde de bol miktarda, organik madde bakımından zengin yıldızlar arası buzların bulunması gerektiğini gösteriyor.

Bu bulguların astrobiyolojik önemi bir yana, felsefi anlamı da araştırmacılar için büyük. Cleeves, verdiği bir röportajda şöyle söylüyor:

"Bana kalırsa bizlerin günlük yaşantılarımız ile galaksimiz arasında böylesi doğrudan bağlantılar keşfetmek heyecan vericidir. Bizlerin evren içerisindeki yerine dair çok önemli bir bakış açısı kazandırmaktadır."

Farklı bir konu olsa da yaşam ve su ilişkisi ile ilgili bu yazıya da göz atmak isteyebilirsiniz.

1. Ç. M. Bakırcı. Dünya'da Ne Kadar Su Ve Hava Var? Dünya'da Su Ne Zaman Oluştu?. (10 Ocak 2015). Alındığı Tarih: 30 Aralık 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
Ertuğrul Genç
Fizikçi olmak isteyen biri
Orijinal Soru: Dünya'nın oluştuğu zamanda, su nasıl oluştu?

Dünya üzerindeki suyun kökenine dair araştırmalar şunu göstermiştir: Dünya'daki suyun aslında Neptün'ün az uzağındaki Kuiper Kuşağı'ndan gelmiş olma olasılığı çok yüksek. Tabi bunu Dünya'daki ağır su dediğimiz döteryum oranını (kabaca) inceleyerek karar verebiliriz. Yapılan son çalışmalar Dünya'daki döteryum oranının “103P/Hartley 2 kuyrukluyıldızı"ndaki döteryum oranı ile kıyaslandığında oldukça benzer olduğu ve aynı kimyasal yapıya sahip olduğunu ortaya koymuştur. Yani suyun kökeni Kuiper Kuşağı'ndaki kuyrukluyıldızlar olabilir.

Her türlü yaşamın kaynağı olan su, 4,5 milyar yıl önce Dünya oluştuktan yüz milyonlarca yıl sonra yabancı bir madde olarak, donmuş parçalar halinde uzaydan geldi dünyaya.

Tüm Reklamları Kapat

1. Kozan Demircan. Dünyanın Suyu Uzaydan Geliyor >> Buzlu Kuyrukluyıldızlar Gezegendeki Suyun Ana Kaynağı » Kozan Demircan. (22 Şubat 2013). Alındığı Tarih: 20 Aralık 2022. Alındığı Yer: Kozan Demircan | Arşiv Bağlantısı
Anıl Kocabaldır
Fizikçi

1. Yazar Yok. Khosann. (12 Şubat 2020). Alındığı Tarih: 12 Şubat 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  2. Yazar Yok. Bulutsu. (12 Şubat 2020). Alındığı Tarih: 12 Şubat 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Yadulla Həsənov
Oğuzhan Karakaş
Orijinal Soru: Dünyadaki ilk yaşam meteorlarla gelen su ile oluşmuş ise bu meteorlar nereden geliyorlardı?

Sorulara Dön
Uzayda
Uzayda "Aşağı" Yön Ne Tarafta?
Hediye Almanın Gerçek Amacı Gerdek mi?!
Ay'daki Bayrağı Teleskopla Görebilir miyiz?