Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Dünya dışı bulunabilecek muhtemel canlı formları neden bizim "canlılık" tanımımıza uymak zorunda?

Yani biliyoruz ki canlının canlılık özelliği gösterebilmesi için belli özelliklere sahip olması gerekir:sindirim, boşlaltım, organizasyon vs. Bu özelliklerin herhangi birine ya da hiçbirine sahip olmayan formlara nasıl yaklaşacağız? Nasıl bir proses izleyeceğiz?

Çok güzel ve çok haklı bir soru. Evren o kadar büyük ki, sadece içinde bulunduğumuz soluk mavi noktamızdan evrensel canlılık tanımı yapmak biraz hatalı olacaktır. Bu konulardan bahseden bir yayın var. Çağrı Mert Bakırcı'nın Umut Yıldız ile olan uzun canlı yayında bundan da (ve tabii birçok farklı konudan da) bahsediyorlar. Onu kaynaklara ekleyeceğim.

Olabildiğinde genel bir canlılık tanımı yapmamız gerekiyor. Aslında doğada canlı ve cansız diye bir ayrım bile yokken biz kategorileştirmeye çalışıyoruz sadece. Liselerde öğretilen canlılık tanımından ziyade daha genel bir rtanım yapmak için şöyle diyebiliriz. Boşaltım, uyarılara tepki vermek gibi bize özel bir canlılık reçetesi yapmak yerine şimdilik daha genel davranıp "Belli bir organizasyonu olup belli bir iç aktiveteye sahip olma ve bununla entropiye belirli bir süre karşı koyabilme" şu an için bulabildiğimiz en genel tanım. Ha orgaizasyon gibi durumlar olmak zorunda mı? Aslında bilmiyoruz. Canlı veya en azından dünya dışı canlılık benzeri yapılar görsek aslında biraz daha anlamlandırabiliriz. Yani "Canlılığı tam olarak tanımlayamayız ama görsek anlarız." tavrı takınmak daha doğru olacaktır. Bunların sadece bizim koyduğumuz bir kategori olduğunu hatırlamakta da yarar var.

• Dr Umut Yildiz, et al. Evrende Yaşam Ve Ötegezegenlerde Evrim, Konuk: Dr. Çağrı Mert Bakırcı (Evrim Ağacı). (14 Kasım 2020). Alındığı Tarih: 25 Kasım 2020. Alındığı Yer: Youtube | Arşiv Bağlantısı

“Bilge insan, geçmişin torunu olsa da geleceğin ebeveyni olduğunu unutmamalıdır.”