Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Dna'nın bölünmesi ve eşlenmesi aynı şey midir?

Bu iki süreç aynı şey mi? Birbiriyle bağlantılı mı? Yoksa farklı şeyler mi?

3,985 görüntülenme
Teşekkür (8)
Hatırla
Takip

öncelikle şununla başlamak isterim bölünen şey hücredir(sorunuzda dna dediğiniz için buna vurgu yapıyorum).dolayısıyla hücre bölünürken dna kendini eşler.dna ise kalıtsal bilgileri yeni hücrelere aktarmak için bunu yapar.ve bu olay hücre bölünmesinden hemen önce gerçekleşir.

direkt sorunuza yanıt olması amacıyla şunu söylemek isterim ki bu bahsettiğiniz iki şey zaten birbirleri arasında kümülatif şekilde ilerleyen durumlardır dolayısıyla birbiri içinde gerçekleştikleri için herhangi bir fark veya eşlilikten bahsedebileceğimizi düşünmüyorum :))

3,098 görüntülenme
Teşekkür (8)

Biyolojide, bölünme terimi daha çok hücreler için kullanılmaktadır. Hücrenin bölünmesi için ise DNA'nın kopyalanması (eşlenmesi) gerekmektedir. Gelin sorunuza daha geniş bir bakış açısıyla bakalım ve hücre bölünmesi ile DNA eşlenmesi arasındaki ilişkiye bir göz atalım. Mitoz bölünme, bir hücrenin kendine benzer 2 yeni hücre oluşturması anlamına gelir. Oluşan her 2 hücre, belirli bir süre sonra tekrar mitoz geçirecektir ve onlar da kendilerine benzer hücreler oluşturacaklardır. Bu 2 mitoz arasındaki süreç, hücre döngüsü olarak adlandırılır. Hücre döngüsü ise interfaz ve mitoz olarak basitçe iki evreye ayrılabilir. İnterfaz hücre döngüsünün görece daha uzun süren evresidir. İnterfaz evresinde hücre normal yaşamına devam eder ve tekrar bölünmek için hazırlık yapar. İnterfaz da kendi içerisinde 3 evrede incelenebilir; G1, S ve G2. G1 evresinde hücre yaşamsal faaliyetlerini sürdürürken bir yandan da bir sonraki evre olan S için hazırlık yapar. S evresinde, hücrenin DNA'sı eşleneceği için, gerekli enzim ve proteinlerin sentezlenmesi sağlanır. G1 evresinde gerekli hazırlıkların yapılmasından sonra hücre S evresine geçer ve DNA'nın eşlenmesi sağlanır. Ardından hücre G2 evresine geçer ve bu evrede DNA eşlenmesinin doğru bir biçimde yapılıp yapılmadığı kontrol edilir. Ayrıca bölünme evresi olan mitoz için de hazırlıklara devam edilir. Bu aşamadan sonra hücre mitoz evresine girerek (profaz, metafaz, anafaz, telofaz ve sitokinez) genetik bakımdan aynı 2 yeni hücre oluşturulur. İşte DNA'nın eşlenmesinin sebebi, genetik bilginin yeni hücrelere aktarılması gerekliliğinden kaynaklanmaktadır. Özetle DNA kendini eşler çünkü hücre bölünmesi ile oluşacak yeni hücrelere genetik bilginin aktarılması gerekmektedir. Sorunuz için çok teşekkür ediyorum ve elimden geldiğince özetlemeye çalıştığım yorumumun sizlere fayda sağlayacağını umuyorum.

2,272 görüntülenme
Teşekkür (2)

“Yapılması gerekeni bilmek, korkuyu yok eder.”
Rosa Parks