Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Deney yapan kişinin elektromanyetik alanı-niyeti-beklentisi, deney hayvanini kesinlikle etkilemez denilebilir mi?

Deneyin sonucuna dair beslenen düşünceye sahip üst bilinç, deney hayvaninin kararını etkiler mi. Deney yenilenirken alan alkol ile silinir hayvanlar birbirinden etkilenmesin diye. Ya deneyi yapanın etkisi?

Aslında teorik olarak maddi olan her şey maddi olan her şeyi etkiler. Buradaki kritik olan nokta bu etkilemenin ne kadar değişiklik yarattığı.

Deney yapan insanın elektromanyetik alanı elbette deney hayvanını etkiler. Ancak insanın elektromanyetik alanının düşük olmasından kaynaklı olarak bu etkinin deney hayvanında yaratacağı değişiklik çok çok küçük olacaktır. Bu değişiklik çoğu zaman ölçüm aletlerimize yansımaz bile.

Deney yapanın niyeti ve beklentisi konusunda da, yukarıdaki paragrafta anlatılana benzer bir mekanizmadan sanırım bahsedemeyiz. Her bilim insanının yaptığı deneyden elbette bir beklentisi vardır. Bazen bu beklentinin çok şiddetli olması, büyük bir şartlanma yaratabilir. Bu da, deneyi yaparken ya da sonuçlarını yorumlarken bilim insanının bazı şeyleri gözden kaçırmasına neden olabilir.

Puan Ver

“Bilim, tıpkı sanat gibi, doğanın kopyası değil; doğanın yeniden yaratılmasıdır.”
Jacob Bronowski