Sorulara Dön
Mikrobiyoloji

Coronavirus varyantlarının olusumu evrimsel bir süreç midir? Bu mekanizma virüsün hayatta kalabileceği en uygun mekanizmayı seçmesi midir?

Doğada biliyoruz ki bir organizmanın hayatını sürdürebilmesi için en uygun koşullara uyum sağlaması lazım. Memelilerde belki bu milyonlarca yıl alırken mikroorganizmalarda daha kısa sürede yer alıyor diye biliyorum yanlış da olabilir :). Peki şu an virüsün sahip olduğu varyantlar evrimin canlı kanlı bir kanıtı mı? Teşekkür ederim :)

Bir sürecin evrimsel olduğunu anlamak için sormanız gereken 3 soru var:

Popülasyon var mı? Kalıtsal çeşitlilik var mı? Nesil atlayabiliyor mu? Bu 3 şart sağlanıyorsa süreç evrimseldir. CoViD-19'a sebep olan SARS-CoV-2 virüsü bir popülasyona sahip, genetik materyali (yani kalıtsallığı) var ve nesil atladığında mutasyonlardan dolayı kalıtsal bir çeşitlilik oluşuyor. 3 şartı da sağlıyor yani bu süreç evrimseldir.

Oluşan çeşitlilikte bazı mutasyona sahip olanlar avantajlı konuma geçtiği için o özelliğe sahip "varyant"ın görülme sıklığı artıyor. Bu, evrimin tanımı ile aynı. Evrim, popülasyondaki kalıtsal özelliklerin görülme sıklığının (gen ve özelliklerin dağılımının/alel frekansının/varyasyonların) nesiller geçtikçe değişmesidir.

Bilimsel literatürde SARS-CoV-2'nin evrimsel süreci ile ilgili birçok makale bulabilirsiniz. Next Strain gibi patojenlerin evrimsel sürecini gerçek zamanlı olarak takip eden kuruluşlardan da bakabilirsiniz.

Burada "Sars-CoV-2 "varyant"larının frekanslarının zamana bağlı olarak nesiller geçtikçe değişmesini yani evrimsel sürecini görüyorsunuz.
Next Strain
Burada ise virüsün filogeni yani evrimsel soy ağacını görüyorsunuz.
Next Strain