Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Çekinik genler, zamanla yok olabilirler mi?

Çekinik genlerin, baskın genleree ufak istisnalar hariç yenik düştüğünü biliyoruz peki, uzun zaman içerisinde baskın genler yüzünden çekinik genler yok olabilir mi.

Çekinik genler, zamanla yok olabilirler mi?

merhabalar Arda Buluc

yok olabilirde, gelecek nesillerde çekinik gene sahip birey sayısı artabilirde. bunu evrim ve çevre baskısı belirler. yani çekinik genin, cinsel seçilimde yada doğal seçilimde herhangi bir artısı yada üstünlüğü olursa, o gene sahip bireylerin hayatta kalmasını arttıran bir özellikse bu gene sahip birey sayısı artar, hiç kaybolmaz.

mesela örnek verelim. bu yazdıklarımı kafadan sallıyorum. bir balık türü olsun ve bu balığın pul rengi sarı baskın kırmızı çekinik olsun. ilk başta sarı fazlalık, kırmızı azınlık olur ama bir anda habitata, istilacı bir tür geldi ve sarı renkli balıkları yiyebiliyor olsun. bu istilacı tür çevre baskısıdır ve sarı renkli balıkları kontrolsüzce öldürmeye başladı. sarı renkli balıklar hayatta kalamadılar ve haliyle üreyip gelecek nesile sarı deri rengini aktaramadı. ama kırmızı balıklarda bu durum olmadı özgürce çiftleşip gelecek nesile kırmızı çekinik geni aktarabildiler.

bu balık örneğinde çekinik genler baskın gene avantaj sağladığı için, gelecekte belkşde hiç sarı baskın gen kalmayacak ama çekinik kırmızı gen kalacaktır. yani yok olmadı aksine üstünlük bile sağladı. evrim böyle çalışır, çevre baskısı hangi genin kalıp, hangisinin kalamayacağına karar verir.

“Bilim, gerçeğin şiiridir.”