Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Büyük patlama'dan önce ne vardı veya bir şey var mıydı?

Dostum büyük patlama adı verdiğimiz bu olayın ilk başlarda hiçliğin içinde gerçekleştiği sanılıyordu. Bu hiçliğin duraysız hale gelmesi ile büyük patlamanın meydana geldiği düşünülüyordu. Ancak bu görüş de daha sonrasında bazı sıkıntılar meydana geldi. Bilim insanları büyük patlamanında öncesinde Bir takım olayların gerçekleştiğine dair bazı bulgular buldu. Bunlardan bazıları;

1. Anaksimendros'un apeiron görüşü.
  2. Çoklu evrenler teorisi.
  3. Sicim teorisi.

Bunlara kısaca bir göz atalım.

1. Anaksimendros'un apeiron görüşü.

Anaksimandros'un söylemiş olduğu apeiron kelime anlamı olarak sınırsız demektir. Bu görüşe göre evren sonsuzdan gelip sonsuza gitmektedir. Durum böyle olunca bir başlangıç da olmamış oluyor.

2. Çoklu evrenler teorisi.

Bu teori matematiksel anlamda var olsa da kesin bir nitelik taşımaz. Eğer bu teori doğru ise bizim evrenimiz birçok evrenin içinde barındığı bir evren kümesinin içinden sadece bir evren'dir. Yani farklı evrenlerin bir arada bulunarak oluşturduğu bir kümenin içindeyiz diyebiliriz.

3. Sicim teorisi.

Bu teorinin de matematiksel kanatları var fakat yeterli olduğu söylenemez. Bu teoriye göre sicimlerin titreşmesi sonucu oluşan frekans sonucu maddeler oluşur. Bu teoriye göre sonsuz farklı frekans kombinasyonu vardır ve hepsi de şu an Bizim olduğumuz yerdedir. Fakat biz onları fark edemiyoruz. Başka gerçeklikte belki sen 6 yaşında kaza sonucu öldün. Belki de şu an film izliyorsundur.

Bu tanımların hepsini kısaca ele aldım. Kaynakta vermiş olduğum sitelere giderek bu söylemiş olduğum teoriler hakkında daha geniş kapsamlı bir bilgi edinebilirsin. Ve bunlar gibi birçok teori mevcut. Ama şu anki teknolojimiz ve bilgi birikimimiz bu soruya kesin bir cevap getirecek düzeyde değildir. Umarım faydalı olmuşumdur. İyi günler ve iyi okumalar dilerim dostum kendine iyi bak.

Orijinal Soru: Big Bang'den önce ne vardı? Zamansal,boyutsal ve maddesel anlamda mevcut fizik yasaları Bıg Bang'den önce de geçerli miydi?

Büyük Patlama öncesi ile ilgili elimizde hiç bir bilgi yok. Büyük patlamadan önce ortada bir evren var mıydı, eğer var ise orada nasıl bir fiziksel yapı vardı, nasıl kurallar geçerliydi bilmiyoruz. Evren, elimizdeki bilgilere göre bugün giderek artan bir hızla genişliyor. Bu genişlemenin bir gün duracağı ve evrenin tekrar içine çökmeye başlayacağı ve tekrar tek bir noktaya toplanacağına dair herhangi bir göstergeye de sahip değiliz. Ancak şunu biliyoruz ki büyük patlama anı ve ondan sonraki, saniyenin çok küçük kesirlerinde yaşayan olağanüstü şişme evresinde (Planck zamanı dediğimiz an) evrende olağanüstü bir basınç söz konusuydu. O ortamda bugün için tanımladığımız, atomu meydana getiren parçacıkların hiç biri bir yapı oluşturmuş durumda değillerdi. Bunun anlamı da o anın öncesinde hiç bir bilginin bugüne, şu an içinde yaşadığımız evrene aktarılamayacağı gerçeği. Özetle, bilmiyoruz. Eğer, öyle bir şey var ise de büyük patlama öncesinden bugüne kalan hiç bir bilgi yok. Söylenen ve dile getirilenlerin hepsi de birer fikir yürütme.

Orijinal Soru: Big Bang öncesi ne vardı?

Hiçbir şey.

Büyük patlama planck ölçeğinde gerçekleştiği için öncesine ne olduğunu bilmiyoruz. Bildiğimiz tek şey zaman ve uzay yoktu. Yani hiçlik olarak adlandırılabilecek, hiçbir şeyin olmadığı (boşluğun bile) bir tekil enerji durumu vardı diyebiliriz.

Bu enerji durumundan nasıl olup ta evreni oluşturabilecek ölçüde bir patlamanın olabileceği konusunda çeşitli görüşler var.

En kabul edilen görüşlerden olan kuantum dalgalanması, belirsizlik ilkesinin izin verdiği şekilde, enerjisel parçacıkların geçici olarak ortaya çıkışıdır. Vakum dalgalanması ile eşanlamlıdır. Hiçbirşeyin olmadığı bir ortamda oluşan vakum dalgalanması nedeni ile evrenin oluştuğu düşünülmektedir.

Mesela evrenin sonun nasıl gelebileceği hakkında teoriler var, bunlardan biri ise büyük sıkışma teorisidir, bu teori yerçekimi kuvvetinin evrenin genişlemesine bir son verip ardından bunu tersine çevirdiği bir olası gelecek anlamına gelmektedir.Galaksiler birbirine doğru çekilmeye başlayacak ve birbirine yaklaştıkça yer çekimi gücü daha da artacaktır, yıldızlar da birleşecek ve çarpışacaktır, sıcaklıklar artacak ve uzay giderek daralacaktır, her şey küçücük bir alanda sıkışana kadar evrenin boyutu o kadar küçülecektir ki atomlar ve atomaltı parçacıklar birbirlerine gireceklerdir ve sonuç Big Bang öncesindeki hale çok benzeyen, inanılmaz derecede yoğun, sıcak, sıkışık bir evren olacaktır.Tabii akla şu soru geliyor, maddenin bu küçük noktacığı yeni bir Big Bang'le patlayabilir mi?

Evren, tekrar tekrar genişleyip daralarak kendi tüm tarihini yineliyor olabilir mi?

Böyle bir evren tanımını yapan teori Büyük Sıçrama olarak biliniyor.Gerçekte şimdiye kadar kaç tane sıçrama olduğunu ya da gelecekte kaç tane olabileceğini bilmemiz mümkün değil.Her sıçrayış evrenin önceki tarihine dair tüm kayıtları yok edecektir aslında burada anlatmak istediğim şey geçmişte başka sıçramalar ve gelecek zamanda başka sıçramalar olabileceğidir tabii ki böyle bir durum olsa bile ilk sıçramanın nasıl oluştuğunu ya da neyin bu sıçramayı tetiklediğini henüz bilmiyoruz.

Sorulara Dön