Sorulara Dön
Biyoloji & Genetik

Biyocoğrafya nedir? Günlük hayatımızda veya genel olarak ne işimize yarar?

Biyocoğrafyanın son zamanlarda dünyamıza veya diğer dünyalara katkısı var mıdır / nedir? Günlük hayatımızda veya genel olarak ne işimize yarar?

Biyocoğrafya, canlıların dünyadaki yayılımlarını gösteren bir sınıflama ve yayılım çalışmasıdır.

Hangi canlıların hangi bölgelerde, hangi iklim ve yeryüzü koşullarında yaşadığını belirlemek ve araştırmak hayati önemdedir.

En basit yaklaşımla tarımsal alanlar için önemlidir bu. Atıyorum siz zeytin ağacının yetişme koşullarını ve yayılımını bilirseniz, zeytinin yetişebileceği ama yayılım göstermediği bölgelerde de yetiştirmeye başlayabilirsiniz. Bu şekilde hem o bölge için bir geçim kaynağı sağlamış hem de hem bölge, hem ülke ve belki de tüm dünya için besin kaynağı teşkil edebilecek bir girişimde bulunmuş olursunuz.

Bir bölgede belirli bir meteorolojik etki vardır. Örneğin hâkim bir rüzgar varlığı nedeni ile çok güçlü bir rüzgar erozyonu söz konusudur. Rüzgar erozyonu çölleşmeye neden olur, yerleşime, bitki örtüsünün güçlenmesine ve yayılmasına engel olur. Çöller genel olarak böyle bölgelerdir. Siz biyocoğrafyaya bakarak, o bölge ile benzer başka bölgelerde susuzluğa ve rüzgara dayanıklı bir bitki türünün var olduğunu fark edersiniz. O bitki türünü getirip o bölgede yetiştirmeye başlarsınız ve o bölgeyi sırf bu girişimle yerleşim ve tarımsal faaliyet için uygun hale getirebilirsiniz. Örneğin birçok meyve bahçesinin sınırlarına rüzgarı kesen kavak ağaçları dikilir. Onları dikmeseniz orada meyvecilik yapılamaz. Palamut ağacı dikersiniz, o ağaçlar biyoçeşitlilik sağlar.

Bir bölgede belirli bir böcek türü yüksek yayılım göstermiştir. Bu nedenle orada tarım yapılamıyordur. Siz, o böceğin doğal düşmanı olup bölgeye de uyumlu olan bir böcek türünü getirip orada çoğaltır ve doğal düşman yaratırsınız. Böylece biyolojik mücadele ile siz tabiat dengelersiniz.

Ayrıca... Belirli bölgelerin yer altı, toprak altı, su altı varlığını, canlılığın yayılımı ile fark edersiniz. Örneğin bir bölgede deniz börülcesi dediğimiz otun varlığı, toprakta tuzluluğun varlığını gösterir. Bunlar gösterge bitkiler deriz. Bölge hakkında fikir veren bitkiler. Bölgeyi tanımak için biyocoğrafya en önemli tespit mekanizmalarından biridir.

Daha birçok madde ekleyebiliriz. Biyocoğrafya her şekilde bize hayati bilgiler veren bir tanımlama sistemidir. Bu nedenle zaten biyologlar, coğrafyacılar, jeologlar hatta madenciler biyocoğrafya verilerine yüksek oranda ilgi duyarlar.

Sorulara Dön