Sorulara Dön
Felsefe

Bir varlığın bir şeyi istemesi o varlığın kusurlu olduğunu gösterir mi?

İstemek, arzulamak bir varlığı kusurlu yapar mı? Kusursuz, eksiksiz bir varlık isteyebilir/ister mi?

Sorunun arka planında ulaşılmak istenen asıl anlam saklanmakta gibi görünüyor. :)

Varlık, yani insan türünün varlık tanımı, sadece kendi boyutlarında geçerli, fizik evren referanslarına bağlı oluşmuştur. Ve fizik evren, büyük patlamadan beri termodinamik yasaların etkisi altında. Entropinin. Bu açıdan da "mükemmellik" tanımı, entropinin hakimiyetindeki varlıklar için mümkün değil, aynı zamanda teknik olarak da fizik evrende bir VARLIKın mükemmel olması mümkün değil.

İki tane açmaz var buna bağlı. 1- Mükemmel olmayan bir zihinle yapılan mükemmellik tanımı geçersizleşmekte. 2- Eğer bir şey fizik evrende mükemmel olabilseydi, biz mükemmel olmayan zihinsel yapılanmamız ile bunu anlayamazdık.

Bu açılardan soruda kast edilen üst bir varlık (tasarımcı) ise, baştan bizim zihinsel kusursuzluk tanımımız onun için geçerli olmayacaktır. Yani kavramsal olarak biz kendi mükemmel olmayan mükemmellik referanslarımızla, tasarımcı kavramını olgusunu değerlendiremeyiz - denetleyemeyiz.

Diğer yandan tasarımcı olgusu dışında ele alırsak, isteyen bir varlığın canlılığı kabul edilmiş olmakta. İsteme eylemi bizim yüksek yapılı canlılar için kullandığımız bilincin varlığını belli düzeylerde gerektirmekte. Bu ön kabuller sonrası bir canlının ihtiyacını karşılama amacıyla istemi, onun entropiye karşı mücadele eden bir organizmaya sahip olduğunu gösterir. Eğer bunu kusur olarak tanımlarsak, fizik evrenin işleyişi ile çelişiriz. Çünkü canlılık da entropinin hakimiyetinde gelişti. Hiçbir şey istemeyen bitkiler mükemmel mi diyeceğiz bu tanıma göre.

Kendi ürettiğimiz teorik - düşünsel tanımları referans almamız kaçınılmaz olsa da, çoğu zaman yetersiz kalmakta.

Sorulara Dön