Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Bir gezegenin enerjisi, yıldızından uzaklaştıkça artar mı?

Gezegenler guneş etrafinda dolanirken acisal momentumu korunur ve toplam enerjileri degismez diyoruz. Fakat enerjilerini inceledigimizde bu deger gezegen gunesten uzaklastikca artiyor. Şöyle ki -gmm/r potansiyel enerjisi. Gmm/r^2 = mv^2 / r 》》 gmm/2r = mv^2 / 2. Buna göre toplam enerjisi -gmm/2r ji bu da top. Enerjinin uzaklıkla orantılı olduğunu gosterir. Bu nasıl açıklanabilir?

İşte bu durum Newton fiziğinin yetersiz kaldığı bir konu idi. Özellikle bu konu Merkür yörüngesinde ilk fark edildiği için Merkür ile anılır. Einstein bu yasa üstünde düzeltmeler yaparak önce başka bir gezegenin Merküre etkisi üzerinde durdu hatta Vulcan adı verilen bir gezegen dahi arandı. Sonrasında bu değişimin kütlenin uzay_zamanda yaptığı etki ile olduğunu ispatladı. Momentum sabit şekilde kalmadığının görülmesi bir yana gezegen yörüngeleri her dönüşte bir miktar sapıyor ve yıldızlar etrafında bir rozet çizer gibi dönüyorlardı. (Görseldeki gibi). Uzay zamanı büken kütle ile birlikte newtonun formülüne wgörelelik eklenmesine sebep oldu. Yine de biz küçük kütlelerde halen Newton fiziğini kabul edilebilir sapmalar verdiği için kullanabilmekteyiz.

Puan Ver

• Kozmik Anafor. Merkür'ün Yörüngesi. (16 Ocak 2018). Alındığı Tarih: 05 Kasım 2020.

“Bilim ve barışın, cehalet ve savaşa üstün geleceğine inanıyorum. Ülkeler bir gün yok etmek için değil, üretmek için birleşecek. Gelecek, insan acısını dindirenlerin olacak.”