Bu tarz sorular kendi içinde çelişki içerir, çünkü açıklamasını yapmadığı konunun nedenini kendi beklentisinin kastı üzerinden muhatabına sorar.
Canlılara ait hiçbir yapının kusursuz evrimleştiği iddia edilmemektedir.
Bireyin düşünsel anlamda tengri ölçütünün olması neyi ifade etmektedir ? olmaması neyi ifade etmektedir, bu neyi değiştirmektedir? (tabii ki hiçbirşeyi)
Beynin kusursuz olmaması, onun hatalı kognisyona sahip olmasını gerektirmez. Bu geçerli olsaydı hayatta kalamazdık zaten. Beyin yapısının gelişimsel anlamda izlediği süreç ile, sahip olduğumuz düşünsel düzey arasında doğrusal korelasyon kurulamaz. Çünkü bu kusurlu yapı, mantıksal analitik düşünme yetisine sahip olduğu gibi, üst düzey sofistike, kavramsal, soyut anlama dair çıkarımlarda bulunabilecek bir gelişmişliğe sahiptir. Yapısal olarak PLASTİSİTEye sahip olduğu için de sürekli olarak değişmektedir.
Diğer yandan bu kusurlu beynin ürettiği KUSURLU ve KUSURSUZ tanımları üzerinden ele alıyoruz aynı beyni. İşte kusurlu olduğu kanısına vardığımız beynin önerdiği kusursuzluk kendi içinde geçersizleşmektedir.
Kısaca beyin yapısının kusurlu kusursuz olmasının hiçbir önemi yok. Sonuç olarak fizik evreni anlama kavrama çözme arayışı içinde tutarlı ve anlamlı teorik sistematiğe sahiptir ve bunun ötesinde varoluşu anlama kavrama çabası gösteren kognisyona sahibiz.
Kendi içinde tutarlı ve anlamlı olduğu sürece teorik olarak insan kararları tümden YANLIŞ olarak değerlendirilemez. Tabii ki bilinç gelişimine bağlı ekosisteme zarar verme bireylerin zararlı alışkanlıklara sahip olmalarını yadısımyoruz, ancak beyin yapısınının kusurluluğu (neye göre belli değil) referans alınarak insana ait kararların tamamının hatalı (neye göre) olduğu ifade edilemez.
Tengrisel ölçüt olsa da olmasa da üstteki nedenlerle insan kararları yargılanamaz. Öyle olsaydı, bahsi geçen ve referansı verilmeyen DOĞRU KARARLARa sahip tengrisel ölçütü olan kişilerin yaşamları tengrisel ölçütü olmayanların çok dışında olurdu. Oysa tamamen aynı görüyoruz ki. Sadece varoluşu yorumlama biçimi farklı. Kültürel geleneksel yaşam aynı.
İNsanları imamçları üzerinden ayırmak çok yargılayıcı ve hatalı bir tutum. Bunu yapabilecek bir merci sadece ve sadece imimcın merkezindeki tengri olabilir. İmamç taşımayanlar için ise zaten olamaz..