Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Bazı fasulye bitkilerim tohum vermek yerine sürekli uzayıp duruyor bazıları ise o kadar uzamak yerine tohum veriyor ama daha kısa oluyor neden?

Fasulyelerin boyu uzadıkça uzuyor fakat fasulye vermiyor bu nedendir? Nasıl bakmam gerekir onlara?

Bitkilerde büyüme ve gelişme 2 evreden oluşmaktadır. Vejetatif dönem ve Generatif dönem. Vejetatif gelişim dönemi bitkiyi oluşturacak tohum içerisindeki embriyonun dormant yapıdan çimlenmeye uyanmasıyla başlamaktadır. Bu gelişim dönemi (çiçekli bitkiler için) çiçeklerin açmasıyla son bulmaktadır. Bunu etkileyen biyolojik, kimyasal ve fiziksel faktörler mevcuttur. Uygun sıcaklık,ışık şartları altında fizyolojik gelişimini tamamlamış çiçekli bitkiler bir sonraki nesili oluşturacak tohumlar için çiçek açacaklardır. Çiçeklenmeyle beraber vejetatif dönem sonlanmış olur. Bu vejetatif gelişim süresi her bitki için farklıdır. Eğer bitki için gerekli olan koşullar sağlanamamışsa, bitki generatif döneme geçişini uzatmaktadır. Tüm bunların dışında bitki besin eksikliği,kuraklık yaşanması, mekanik yaralanmalar v.b. olaylar bitkiyi stres koşuluna sokar ve bunun sonucunda bitkiler hızlı bir şekilde generatif döneme girerler. Kabaca bitkinin neslini devam ettirmeyi garanti altına almak istemesindendir. Ancak tohumlarını içeren meyveler bu stres koşulları altında etli veya sulu olma özelliklerini kaybedebilirler. İnsan veya hayvan tüketimi için yapılan yetiştiriciliklerde stres koşulları altında generatif döneme geçilmesi pek istenmeyen bir durumdur. (Tıbbi ve aromatik bitkiler hariç)

1. Fasulyede Büyüme ve Gelişme Dönemleri Fasulyede Büyüme ve Gelişme Dönemleri

“Gözlediğimiz Evren değil, Evren'in bizim sorgulama yöntemimiz sonucunda ortaya döktükleridir.”
Werner Heisenberg