Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Atom çekirdeğinde proton ve proton eş kutuplu olmasına rağmen nasıl yan yana durabiliyor?

Teşekkür (2)
Hatırla
Takip (1)

Merhabalar,

Cevabımızın kısa hali "güçlü nükleer kuvvet" sayesinde, peki nedir bu kuvvet derseniz;

Çekirdek de kabuk modeline göre katman katmadır. Bu demek oluyor ki protonlarda nötronlarda çekirdekte çiftler şeklinde ve kabuklar üstünde kuantum spinleri atıyor ve çok yüksek hızlarda hareket ediyor. Bu hareket sonucu bir protonu oluşturan üç kuark da m=E/c2 oranından kuarklara bir kütle veya enerji kazandırıyor ki ikiside aynı şey. Bu kazanılan kütle + kuarkların kendi kütlesi ve bu kuarklar arası gluon denen parçacıkların enerjisinin toplamı bu güçlü nükleer kuvvetin bir kısmını oluşturuyor.

Diğer kısmına gelirsek; kuantum fiziği ile alakalıdır, bu kuarkların da manyetizmadaki gibi yükleri vardır. Tabi bu benzetmedir. Bunlar kırmızı,mavi ve yeşil deniyor. Tabi bunlarında bildiğimiz renkler ile alakası yoktur. İşte bu yüklü kuarklar arası etkileşimi ise gluonlar sağlar.Bu Gluonlar ise foton gibi değildir yani birbirleri ile de etkileşim halindedir. Dolayısıyla güçlü nükleer kuvvetin yönelimini sağlarlar. Bu kavram genelde lastik ip benzetmesi ile de özdeşleştirilir. Uzaklaşan kuarkı daha güçlü çekeceği şeklinde bir benzetmedir. Gluonlarda daki bu kuvvete esnek kuvvet de denir. Niye esnek dendiği ise apayrı bir konudur.

Konumuza dönecek olursak, bu iki yön bir araya geldiğinde ise güçlü nükleer kuvveti, "bizi" oluşturur.

Teşekkür (1)

“Bir mum diğer bir mumu tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez.”
Mevlana Celaleddin-i Rumi