Sorulara Dön
Beslenme, Spor & Diyet

Acı biber yemek gerçekten sağlık için yararlı mı?

Halk arasında sürekli acının çok faydalı olduğu söylenip acı biberlere kahvaltılarda bile soyrada yer veririz. Peki gerçekten bu acı yemenin sağlığa faydaları var mı?

Kapsaisin molekülü belki de bitkileri mantarlardan korumak için ortaya çıktı. Fakat bu madde, acı algısı yaratan ağızdaki bazı sinir hücrelerini (nöronlar) harekete geçiriyor. Bu hücreler beyne yanma hissi gönderiyor. Acı biber yendiğinde oluşan bu yanma hissi gerçek yanma sonucu oluşan acı hissine benzerlik gösteriyor.

Bu nedenle, vücudun acı biber yeme sonucu oluşan semptomlara karşı tepkisi de gerçek yanma ile aynı. Örneğin terleme yoluyla vücut serinletilmeye çalışılıyor. Acıyı algılayan sinir hücrelerinin salgıladığı maddeler kan damarlarının genişlemesine neden oluyor. Böylece hasar gören yerin onarılması için daha fazla kan taşınıyor. Fakat bu genişleme aynı zamanda yangıya (enflamasyon) yol açıyor.

Acı biber mideye iner inmez krampların baş göstermesi midede de sinir uçları olmasındandır. Vücut açısından yanmanın kaynağı ister ısıya ister kimyasala bağlı olsun, hedef ondan kurtulmaktır.

Yakıcı kimyasal maddeler yutma halinde devreye giren vücut reaksiyonları kapsaisin moleküllerine karşı da gösterilir. Ağızda, midede ya da başka bir yerde yanma hissini algılayan nöronlar, bu acıya sebep olan şeyin ayrımını yapmaz, vücut aynı şekilde tepki verir.

Fakat acı biberin verdiği bu geçici rahatsızlık dışında uzun vadeli herhangi bir tehlikesi yoktur. Fakat biyologlar, genç memelilerin uzun süre kapsaisin maddesine maruz kalmasının bazı acı nöronlarının ölümüne yol açtığını gözledi. Bu hücreler zamanla yıpranıyor ve yeniden üretilmiyor.

Mide ve hemoroit şikayeti olan hastaların kesinlikle tüketmemesi gereken bir yiyecektir.

Acı biberin zararları ile karşılaşmamak için midesinde problem olan kişilerin tüketmemesi gerekir. Aynı zamanda yaralı bağırsak problemleri ve basur hastalıklarında da kesinlikle tüketilmemelidir. Bunun dışında sağlıklı kişilerde de aşırı tüketimlerde Acı biberin zararları ile karşılaşmak mümkündür.

Öğünlerinizde 1-2 tutam dışında tüketmeniz olumsuz etkilerle karşılaşmanıza, mideye ve bağırsaklara zarar verebilmektedir.

• Milat Gazetesi. Acı Biberin Zararları Nelerdir?. (26 Haziran 2021). Alındığı Tarih: 26 Haziran 2021. Alındığı Yer: Milat Gazetesi | Arşiv Bağlantısı