Gece Modu

Bu yazı, University of Leiden isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Soğuk bölgelerde yaşayan Neandertaller, büyük olasılıkla daha önce düşünülenden daha fazla bitkisel besin tükettiler. Robert Power, Neandertallerin diş plaklarını inceleyerek bu sonuca ulaştı.

Mamut bozkırı

Bitkiler, 180 ila 30 bin yıl önce Avrasya'nın ılıman Akdeniz bölgelerinde yaşayan Neandertaller için diyetlerinin önemli bir kısmını oluşturuyordu. Fakat paleoantropologlar uzun zamandır, Mamut bozkırları gibi soğuk bölgelerde yaşayanlar için aynısının mümkün olmadığını düşündüler. Neredeyse tamamiyle ağaçlardan yoksun olan Mamut bozkırı, Pleistosen Dönemi'nin soğuk zamanlarında Orta Avrupa'dan Doğu Asya'ya kadar geniş bir araziye yayılmış durumdaydı.

Bu bölgelerdeki Neandertallerin sadece iri yabani hayvanlarla beslenen etçiller olduğu düşünülüyordu. Antropologlara göre, bu çok sınırlı diyet bu insan türünü oldukça hassas hale getirmiş ve bu da yok oluşlarını hızlandırmıştı.

Robert Power tarafından araştırmada kullanılan Neandertal dişi.
Amanda Henry

Bitki tüketimi

Arkeolog Robert Power, Neandertallerin soğuk ve kuru iklimlerde bile düzenli olarak bitki tükettiğini keşfetti. Mamut bozkırı, bizim henüz çok iyi anlayamadığımız bir ortam, nedeni ise iklim değişikliği ve megafauna yok oluşu nedeniyle çok uzun süre varlığını sürdürememiş olması. Belki de bu antik otluk alan, Neandertaller için düşünüldüğünden daha işlevsel olmuştur.

Yeni araştırma metotları

Bitki tüketiminin izini sürebilmeye yarayan kapsamlı metotların eksikliği, araştırıcıların bugüne kadar tarihöncesi beslenme biçimlerini tasvir etmek konusunda zorluk çekmelerinin nedeni sayılabilir. Yeni ortaya çıkan mikroskopi metotları sayesinde, artık beslenme biçimlerini saptamada oldukça iyi bir kaynak olan diş plakları analiz edilebiliyor.

Power, altı farklı Neandertal kazı alanından elde edilen diş plakları üzerindeki mikrobotanikal parçacıkları inceledi. 48 dişten elde ettiği sonuçlar, her bölgedeki Neandertallerin düzenli olarak bitki ile beslendiğini gösterdi.

Şempanzeler üzerindeki araştırma

Power ayrıca diş plaklarının, beslenme biçiminin yeniden oluşturulması konusunda güvenilirliğini de test etti. Bunun için 2 yıl boyunca beslenme biçimleri izlenmiş olan ve yakın zamanda doğal sebeplerle ölmüş bir grup şempanzenin diş plaklarını da inceledi. Bulguları plakların, hayatın geniş bir bölümü için beslenme biçiminin bir yansıması olabileceği görüşünü destekler nitelikte.

Çeşitlilik gösteren iklim bölgeleri ve dönemleri

Power, farklı dönemlere ait verileri karşılaştırdı, elde ettiği sonuç ise, iklim bölgesi veya dönem farketmeksizin bitkilerin Neandertal diyetinin önemli bir parçası olduğunu gösterdi

Neandertaller eşsiz bir örüntüye sahipler

Power, "Neandertaller üzerine yaptığım çalışmadan elde ettiğim en önemli derslerden biri: Bu sonuçların bizi şaşırtıyor, çünkü Neandertallerin modern insan avcı toplayıcılarına besin elde etme konusunda benzerlik göstermesini bekliyoruz, oysa ki benzerlik göstermiyorlar. Geçmişte, onları basit davranış biçimlerine sahip basit mağara insanları olarak gördük, şimdi ise görüşümüzü değiştirip onları oldukça modern sayıyoruz. Fakat bu, bizim sahip olduğumuz "insanlık versiyonu" kalıbı içerisine sokmamız gerektiği anlamına gelmemeli. Onların kendilerine özgü eşsiz bir yaşam biçimi vardı." diyor.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 08/12/2019 04:55:18 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7125

“Bütün bilimlerde hatalar, doğrulardan önce gelir ve hatanın sonradan ortaya çıkmasındansa, önden gitmesi daha iyidir.”
Hugh Walpole