Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Northwestern Üniversitesi’nden nanoteknoloji araştırmalarında ve uygulamalarında dünyaca ünlü öncü Chad A. Mirkin, biyomedikali devrim niteliğinde etkileyebilecek güçlü bir madde icat etti ve geliştirdi: SNA (Spherical Nucleic Acid – Küresel Nükleik Asit)

Glioblastoma (en tehlikeli beyin kanseri çeşidi) ile Alzheimer ve Parkinson hastalıkları gibi diğer nörolojik bozuklukların nükleikasit tmelli terapisinde SNA’ların kullanımını amaçlanıyor. Mirkin şöyle söylüyor:

Bu yapılar gerçekten muhteşem ve inanılmaz bir şekilde işlevsel. İnsanlar genellikle DNA’yı küresel şekilde düşünmüyorlar, ama bu yeni düzenleme; nükleik asitlere bilinen düz nükleik asitlerden farklı olarak ilginç kimyasal ve fiziksel nitelikler katıyor.

Küresel nükleik asitler; bir nanoparçacığın -genellikle altın ya da gümüş- yüzeyine sıralanmış yoğun paketler halinde çok yönlü nükleik asitlerden oluşur. Bu minik, toksik madde içermeyen, her biri kabaca 15 nanometre çapında olan topçuklar; çift katlı sarmalın yapabileceğine yakın ama daha ağır işler yapabilir. Örneğin:

• SNA’lar hücreye rastgele girebilir ve gen düzenleme teknolojisi kullanarak, kalıtsal hastalıkları tedavi için üstün bir araç yapılarak, geni yerle bir edecek etki yaratabilir.
  • SNA’lar, kan-beyin bariyeri ve cildi oluşturan katmanlar dahil, insandaki zorlu bariyerleri kolayca geçebilir.
  • SNA’lar bağışıklık sisteminde herhangi bir tepkiye neden olmaz ve vücutta daha uzun ömürle sonuçlanarak yıkılma tepkimelerine dayanabilir.

Mirkin bunları şöyle anlatıyor:

Tıp alanının, hastalıkları tedavi için yeni yapı ve taktiklere ihtiyacı var. Hastalıkları tedavi ettiğimiz çoğu yol, eski yöntem ve malzemelere dayalı. Nanoteknoloji, hızlıca, maddenin bilinen şeklinden farklı özelliklere sahip yeni yapılar oluşturma olanağını sunuyor.

Feinberg, cilt kanseri tedavisi için gen düzenleme teknolojisiyle geliştirilmiş ticari amaçlı kremlerin kullanımının yararlı olabileceğini gösteren ilk kişi. İlaç, SNA’lardan oluşuyor ve cildin tabakalarına işliyor ve seçici bir şekilde, normal genlerden kaçınarak, hastalığa neden olan genleri hedef ediniyor. Mirkin şöyle söylüyor:

Biz şu an bütünüyle yeni bir takım hastalıkları takip edebiliyoruz. İnsan Genom Projesi ve bu son yirmi yılda yürütülen genom çalışmaları sayesinde, elimizde çok sayıda bilinen hedef var ve her bir küresel nükleik asit için aynı aracı kullanabiliyoruz. Hedef gen bölgesini değiştirmek için basit bir dizi değişiklik yapıyoruz. Bu, gen düzenleme teknolojisinin gücü!

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/11/2020 09:09:57 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3100

“Apollo projesinin en önemli getirisi, insanın sonsuza kadar bu gezegene zincirli olmadığını göstermek, vizyonumuzun bu gezegenden çok daha uzaklara dayandığını ispatlamak ve fırsatların sınırsız olduğunu anlamak olmuştur.”
Neil Armstrong