Sinir Hücrelerinin Gelişiminde Görev Alan Netrin Proteini, Pankreas Kanserini Yenmenin Yolunu Açabilir!

Yazar Newsdesk Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı

Pankreas kanseri, tedavilere karşı en çok direnç kazanan kanser türlerinden birisidir. Tedaviyi son derece zor hale getiren bu durumun nedeni, tümörlerin genelde fibrotik oluşudur; yani, kanserli organın etrafında ekstra bir bağ doku gelişmektedir ve bu durum, o kanserli hücrelerle mücadeleyi zorlaştırmaktadır.

Bu ekstra bağ doku hem pankreatik kanserin büyümesine yardımcı olmaktadır hem de ilaçlara direnç kazanmasına ve bağışıklık sisteminden korunmasına neden olan bir bariyer görevi görmektedir. Bu koruyucu bariyeri oluşturan hücrelere kanser-ilişkili fibroblastlar (İng: "cancer-associated fibroblast" veya kısaca "CAF") adı verilmektedir.

Kasım 2020'de, Worldwide Cancer Research tarafından desteklenen bir çalışmada, pankreasta bulunan kanser-ilişkili fibroblast hücreleri incelendi. Netrin-G1 isimli proteinin, kanser-ilişkili fibroblast hücrelerinde bol miktarda bulunduğu ve pankreatik kanser hücrelerinin gelişimine katkı sağladığı gözlendi.

Nöronların (sinir hücrelerinin) gelişiminde büyük rol oynamasıyla bilinen Netrin-G1 proteini, ayrıca kanser hücrelerinin yayılmasına ve beslenmesine katkıda bulunmaktadır. Bu protein, kanser-ilişkili fibroblastlara besin yardımı yapar ve tümörle savaşan bağışıklık hücrelerini baskılayıcı maddeler salgılatır.

Yine aynı araştırmada yapılan hayvan deneylerinde, Netrin-G1'i nötralize eden bir antikorun, pankreatik tümörlerin ilerleyişini durdurabildiği görüldü. Çalışmaya önderlik eden Dr. Edna Cukierman, tedavinin mümkün olduğunu düşünüyor:

Netrin-G1 proteini gözlenen pankreas kanseri hastalarında, kanserin daha hızlı ilerlediğini gördük. Gelecekte bu protein, hastalığı teşhis etmemizde yardımcı olabilir. Ayrıca, Netrin-G1 fonksiyonunu bloke etmenin, yeni ve etkili terapiler gerektiren kanser türleri için bir başlangıç noktası olduğuna inanıyoruz.
  1. Türev İçerik Kaynağı: Charity Today | Arşiv Bağlantısı