Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Tür Adı: Sharovipteryx mirabilis

Familya Adı: Sharovipterygidae

Takım Adı: Protorosauria

Sınıf Adı: Reptilia (Sürüngenler)

Yaşadığı Dönem: Geç Triyasik

Yaşadığı Bölge: Orta Asya'daki ormanlık alanlar

Boyut: ~ 30 cm

Diyet: Böcekler

Bulunduğu Müze: Dinosaurium, Prag

Bulunduğu Yıl: 1965

Tanımlandığı Yıl: 1971

Bilgi: İsmi Sharov'un kanatları anlamına gelen bu tür, 1971 yılında Aleksandr Grigorevich Sharov tarafından sınıflandırılıp isimlendirilmiştir. 1981'e kadar Podopteryx (Ayak kanatlı) niteliğini taşıyordu. Daha sonra fark edildi ki bu isim önceden bir cins Kızböceği (Yusufçuğa benzeyen bir tür) için kullanılıyordu. Ardından Richard Cowen 1981 yılında yeni bir cins yaratarak adını Sharovipteryx koydu.

Yaklaşık 225 milyon yıl önce yaşadığı düşünülüyor. Güney Kırgızistanda sadece 1 tane fosil sayesinde keşfedilmiştir. İlk bakışta doğal olarak Pterosaur'ların doğrudan ortak atası olduğunu düşünebilirsiniz. (Halen bazı paleozoologlar bunu savunur ancak yeterli kanıt yoktur.) Fakat yeni analizler ile günümüz sürüngenlerin en eski ortak atalarından biri olduğu farkedilmiştir.

Bulunan bu fosili eşsiz kılan ise ayaklardan pelvis'e kadar uzanan bir membran yapısı olmasıdır. Uropatagiumları ile yüksek irtifalardan süzülebiliyorlar, ayak bilekleri açılarını kullanarak uçuşu stabilize edebiliyorlar ve kuyruklarını bükerek sürüklenmeyi en aza indirgeyebiliyorlardı. Bu membran yapısı uzun uçuşlar için evrimleşmemişti. Kısa sürelerde yüksek irtifalardan süzülerek olabildiğince uzun mesafeler kat etmek için evrimleşmişti.

Yeni yeni dinozorların türemeye başladığı o dönemin sonlarında kendi boyutlarına göre uzun bacaklara sahip olmaları ve bipedal olmaları zamanlarının büyük kısımlarını yürüyerek geçirdiklerini de gösteriyor. Fosilin çıkarıldığı arazide aynı zamanda yine eşsiz bir tür olan Longisquama da çıkarılmıştı. Kuzen olduğu düşünülen bu türlerin günümüzde yaşayan ''Draco volans'' adlı kertenkeleler ile bağlantılı oldukları düşünülüyor.

Örüntüler ve bağlantılar üzerine kurulu insan beynindeki klasik ''uçan canlı'' figürünü başarılı bir şekilde altüst eden harika bir tür.

Paleontolojik Bulgular:

İskelet Sistemi:

Rekonstrüksiyonlar:

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/11/2020 09:32:24 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3301

“Bilim insanı adayı olan bu çocuklar hiçbir zaman kendilerine öğretilenleri sorgusuz sualsiz ezberlemezler ve doğruluğuna kayıtsız şartsız inanmazlar çünkü biz bile öğrettiğimiz şeylerin doğruluğundan şüphe etmekteyiz.”
Cahit Arf