Resim Sanatında Aynadaki Yansımalar ve Geometrik Optik
Aslında, etrafımızda mevcut olan özellikle banyolarda, odalarda ve birçok yerde bulunan ve kullanılan aynaların ortaya çıkışı M.Ö. 4000'lere kadar dayanmaktadır. Aynanın temel prensibi, yansıtma özelliğine sahip yüzey ile tanımlanır. Bu kadar eski bir geçmişi olan ve 1500'lerden sonra insanların rahatlıkla ulaşabileceği bir araç haline gelen ayna, gelen ışınları yansıtarak görüntü oluşturur. Aşağıdaki figürde, düz aynanın gelen ışına davranış şeklini görmekteyiz.
Geometrik optik tanımını anlamak için öncelikle ışık kavramının ne olduğunu bilmek gerekir. Işık doğrusal yayılma özelliği sergileyen ve düz bir çizgide ilerleyen bir dalga veya bir foton paketi gibi iki farklı şekilde davranabilir. Geometrik optik ya da bir diğer adı ile ışın optiği, çeşitli açılarda düz çizgi ışınları içeren bir optik model biçimidir.
Geometrik optik kurallarını göz önünde bulundurduğumuz zaman, aşağıda bulunan 9 ünlü tabloda bazı manipülasyonlar fark etmekteyiz. Bu yazıda, yansımanın resim içinde kullanıldığı tablolardaki optik işlemler tanımlanacaktır.
Resimlerde Geometrik Optik
Mariana in the South, John William Waterhouse (1897)
Waterhouse’un eserine baktığımız zaman, çizimdeki kadının yüzünün sol tarafını görünürken aynadaki yansımasında da sol tarafı gözükmektedir. Aslında aynadaki görüntüde kadının yüzünün sol tarafı yerine geometrik optik kurallarına göre sağ tarafının gözükmesi gerekmektedir. Gerçekte bunu denediğimiz zaman böyle bir görüntünün oluşmayacağını rahatlıkla görebiliriz.
Young Girl Singing into a Mirror, Jean-Étienne Liotard (18. Yüzyıl)
Bu eserde, bir kız çocuğunun yüzünün sol tarafını görüyoruz ve aynadaki yansımasındaki görüntüsünde de sol tarafı rahatlıkla görünür şekilde çizilmiş. Ressamın çiziminde, ayna açılı bir şekilde çizilmiş olmasına rağmen geometrik optik kurallarına göre bu eserde ressam, aynadaki görüntüyü manipüle ederek değiştirmiş.
Old Woman at the Mirror, Bernardo Strozzi (1615)
Resimde, yaşlı bir kadın, açılı bir şekilde duran aynanın önünde resmedilmiş. Yaşlı kadının yüzünün sol tarafını görüyoruz ve aynadaki görüntüde de kadının yüzünün sağ tarafından ziyade sol tarafı gözükmekte. Özellikle kadının sol kulağını bu kadar rahat görebiliyorken aynadaki çizimde de sol kulağının çizilmesi bir başka dikkat çekici nokta. Ayna her ne kadar açılı çizilmiş olsa da ve çizen kişi sanki kadının sol arkasındaymış gibi dursa da eserde bir manipülasyon bulunmaktadır.
Het toilet van Venus, Peter Paul Rubens (1615)
Diğer çizimlerdeki gibi bu çizimde de sarışın bir kadının yüzünün sol tarafı gözükmekte ve aynadaki görüntüsünde optiksel açıdan ters giden bir durum var. Arkadan çizilmiş gibi duran eserde, kadının yüzünün sağ tarafını rahatlıkla görebilsek bile yüzünün sol tarafını bu şekilde aynada göremeyiz.
Francine Van Hove (Yıl: Bilinmiyor)
Bu çizimde açılı şekilde duran iki ayna önünde bir kadın görüyoruz. Optik kurallara uygun olmayacak şekilde kadının aynalardan yansıması resmedilmiştir.
Açıları incelediğimiz zaman özellikle sağdaki ayna da kadının yüzünün bize göre sağ kısmının, çizimde yönlendirmelere maruz kaldığı açık. Sağdaki aynanın duruş açısına baktığımız zaman kadının yüzünün sol tarafının bu kadar yansımayacağı kesin. Sol tarafta duran ayna ise sağ taraftaki aynaya göre daha kurallı çizilmiş.
Francine Van Hove (Yıl: Bilinmiyor)
Aynanın önünde duran bir kadının sağ arka tarafından çizilmiş gibi görünen resim de bazı geometrik optik kurallarına uygun olmayan yansıma hataları görülüyor. Her ne kadar açılı bir şekilde duran ayna önündeki kadının, arka sağ kısmında çizilmiş gibi gözükse de kadının yüzünün sağ kısmındaki kulağını bu kadar net görebiliyorsak aynadaki yansımada kulağını bu şekilde görmememiz mümkün değildir.
The Mirror, Walter Crane (Yıl: Bilinmiyor)
Crane’in ünlü eserlerinden biri olan "The Mirror" isimli eserinde de bazı manipülasyonlar mevcut. Eser, isminin hakkını veremeyecek şekilde yansıma hatalarına kurban gitmiş. Aynanın önündeki kadının sağ tarafını görüyoruz ve aynadaki yansımasında da yüzünün sol kısmı görünmesi gerekirken sağ tarafı resmedilmiş. Burada da ışının yansımasından dolayı optiksel bir hata mevcuttur.
Evrim Ağacı'nın çalışmalarına Kreosus, Patreon veya YouTube üzerinden maddi destekte bulunarak hem Türkiye'de bilim anlatıcılığının gelişmesine katkı sağlayabilirsiniz, hem de site ve uygulamamızı reklamsız olarak deneyimleyebilirsiniz. Reklamsız deneyim, sitemizin/uygulamamızın çeşitli kısımlarda gösterilen Google reklamlarını ve destek çağrılarını görmediğiniz, %100 reklamsız ve çok daha temiz bir site deneyimi sunmaktadır.
KreosusKreosus'ta her 10₺'lik destek, 1 aylık reklamsız deneyime karşılık geliyor. Bu sayede, tek seferlik destekçilerimiz de, aylık destekçilerimiz de toplam destekleriyle doğru orantılı bir süre boyunca reklamsız deneyim elde edebiliyorlar.
Kreosus destekçilerimizin reklamsız deneyimi, destek olmaya başladıkları anda devreye girmektedir ve ek bir işleme gerek yoktur.
PatreonPatreon destekçilerimiz, destek miktarından bağımsız olarak, Evrim Ağacı'na destek oldukları süre boyunca reklamsız deneyime erişmeyi sürdürebiliyorlar.
Patreon destekçilerimizin Patreon ile ilişkili e-posta hesapları, Evrim Ağacı'ndaki üyelik e-postaları ile birebir aynı olmalıdır. Patreon destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi 24 saat alabilmektedir.
YouTubeYouTube destekçilerimizin hepsi otomatik olarak reklamsız deneyime şimdilik erişemiyorlar ve şu anda, YouTube üzerinden her destek seviyesine reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. YouTube Destek Sistemi üzerinde sunulan farklı seviyelerin açıklamalarını okuyarak, hangi ayrıcalıklara erişebileceğinizi öğrenebilirsiniz.
Eğer seçtiğiniz seviye reklamsız deneyim ayrıcalığı sunuyorsa, destek olduktan sonra YouTube tarafından gösterilecek olan bağlantıdaki formu doldurarak reklamsız deneyime erişebilirsiniz. YouTube destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi, formu doldurduktan sonra 24-72 saat alabilmektedir.
Diğer PlatformlarBu 3 platform haricinde destek olan destekçilerimize ne yazık ki reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. Destekleriniz sayesinde sistemlerimizi geliştirmeyi sürdürüyoruz ve umuyoruz bu ayrıcalıkları zamanla genişletebileceğiz.
Giriş yapmayı unutmayın!Reklamsız deneyim için, maddi desteğiniz ile ilişkilendirilmiş olan Evrim Ağacı hesabınıza üye girişi yapmanız gerekmektedir. Giriş yapmadığınız takdirde reklamları görmeye devam edeceksinizdir.
Narcissus, Michelangelo Caravaggio (1594-1596)
Michelangelo, Barok dönemin önde gelen sanatçıları arasındadır ve eserini incelediğimiz zaman diğer eserlerden farklı olarak ayna yerine yerde oluşan yansıtma özelliğine sahip bir yüzey görüyoruz. Çizimde, yerdeki yansımasına doğru eğilen bir çocuk resmedilmiş. Bu görselde de çocuğun duruş açısına dikkat ettiğimiz zaman yüzünün sol tarafını görüyoruz ve yansıma yerine görüntünün simetrisi çizilmiş. Bu yüzden burada da optik bir hata bulunmakta.
Joking Couple, Hans von Aachen (Yıl: 1596)
1500lerin sonunda çizilmiş olan bu resim, incelediklerimizin içerisinde en fazla manipüle edilerek çizilmiş olarak gözüküyor. Burada da bariz bir şekilde kafa karışıklığına neden olabilecek bir durum mevcut. Resmin yorumuna gelecek olursak, çizim tamamen manipüle edilerek çizilmiş diyebiliriz. Onun dışında resmin mantığını anlamak ve yorumlamak biraz zor.
İçeriklerimizin bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için en üst düzey çabayı gösteriyoruz. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bize ulaşın!
Bu içeriğimizle ilgili bir sorunuz mu var? Buraya tıklayarak sorabilirsiniz.
Soru & Cevap Platformuna Git- 9
- 6
- 6
- 5
- 5
- 4
- 4
- 3
- 0
- 0
- 0
- 0
- Brilliant. Geometrical Optics. (20 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 20 Temmuz 2020. Alındığı Yer: | Arşiv Bağlantısı
- DOUGLAS C. GIANCOLI. (2016). Physics: Principles With Applications. Yayınevi: Boston: Pearson.
- A. Schuster. An Introduction To The Theory Of Optics. (21 Kasım 1904). Alındığı Tarih: 20 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Internet Archive | Arşiv Bağlantısı
- Brown University. Aynanın Yükselişi. (21 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 21 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Brown University | Arşiv Bağlantısı
- The National Gallery. Michelangelo Merisi Da Caravaggio. (21 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 21 Temmuz 2020. Alındığı Yer: The National Gallery | Arşiv Bağlantısı
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/11/2024 14:19:54 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9018
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.