Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İşte size evrenimizin renkli şekerlerden oluşan bir modeli!

Bu şeker kavanozunun içindeki renkli şekerler "görünür" yani bildiğimiz maddeyi, siyah şekerler ise "görünemeyen" ya da diğer adıyla karanlık maddeyi temsil ediyor.

Işık yaymadığı için karanlık maddeyi her ne kadar göremesek de varlığını yıldızlar ya da galaksi kümeleri gibi diğer görünür maddeler üzerine olan kütleçekimsel etkisinden anlıyoruz.

Aşağıdaki görselde, Sloan Digital Sky Survey DR8 galaksi kataloğundan alınma iki adet galaksi kümesinin karşılaştırılmasını görüyorsunuz. Soldaki fotoğraf galaksi yoğunluğu daha az olan bir kümeyi gösterirken sağdaki ise daha yoğun bir kümeyi göstermektedir. Araştırmacılar, iki galaksi kümesi arasındaki galaksi yoğunluğu farkının onları çevreleyen karanlık madde miktarından ileri geldiğini söylemektedirler. Buna göre, bir galaksi kümesi ne kadar yoğunsa etrafında o kadar fazla karanlık madde var demektir. Tıpkı geceleyin uçakla bir şehrin üzerinden geçerken gördüğümüz ışık yoğunluğunun şehrin büyüklüğü hakkında bize bilgi vermesi gibi, galaksi kümesinin yoğunluğu da etrafındaki karanlık madde miktarı hakkında bilgi vermektedir.

Sloan Digital Sky Survey DR8 galaxy katalogundan iki adet galaksi kumesi fotografi

Alt görsel: Sloan Digital Sky Survey

• A. J. Mitchell. Getting Your Wisdom Teeth Removed Is Likely A Waste Of Time. (2019, Şubat 27). Alındığı Tarih: 05 Mart 2019. Alındığı Yer: Curiosity
  • E. Landau. Galaxy Clusters Reveal New Dark Matter Insights. (2016, Ocak 25). Alındığı Tarih: 05 Mart 2019. Alındığı Yer: NASA

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/12/2019 15:44:25 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5111

“Gerçeği arayanlara inanın; gerçeği bulduğunu iddia edenlere ise şüphe duyun.”
Andre Gide