Renkli Şeker Evreni

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

İşte size Evren'imizin renkli şekerlerden oluşan bir modeli!

Bu şeker kavanozunun içindeki renkli şekerler "görünür" yani bildiğimiz maddeyi, siyah şekerler ise "görünemeyen" ya da diğer adıyla karanlık maddeyi temsil ediyor.

Işık yaymadığı için karanlık maddeyi her ne kadar göremesek de, varlığını yıldızlar ya da galaksi kümeleri gibi diğer görünür maddeler üzerine olan kütleçekimsel etkisinden anlıyoruz.

Aşağıdaki görselde, Sloan Digital Sky Survey DR8 galaksi kataloğundan alınma iki adet galaksi kümesinin karşılaştırılmasını görüyorsunuz. Soldaki fotoğraf galaksi yoğunluğu daha az olan bir kümeyi gösterirken sağdaki ise daha yoğun bir kümeyi göstermektedir. Araştırmacılar, iki galaksi kümesi arasındaki galaksi yoğunluğu farkının onları çevreleyen karanlık madde miktarından ileri geldiğini söylemektedirler. Buna göre, bir galaksi kümesi ne kadar yoğunsa etrafında o kadar fazla karanlık madde var demektir. Tıpkı geceleyin uçakla bir şehrin üzerinden geçerken gördüğümüz ışık yoğunluğunun şehrin büyüklüğü hakkında bize bilgi vermesi gibi, galaksi kümesinin yoğunluğu da etrafındaki karanlık madde miktarı hakkında bilgi vermektedir.

Sloan Digital Sky Survey DR8 galaxy katalogundan iki adet galaksi kumesi fotografi