Proteobakteriler (Proteobacteria)

• Bilimsel Adı Proteobacteria
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Proteobakteriler
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Proteobacteria
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Proteobakteriler, gram-negatif bakterilerin en büyük şubelerinden birisidir. Escherichia, Salmonella, Vibrio, Helicobacter, Yersinia ve Legionellales gibi birçok meşhur hastalık yapıcı (patojen) bakteri, bu şube altında yer alır. Ancak bunun haricinde parazitik olmayan, özellikle de azot bağlayıcı bakterilerin de bir kısmı bu şube altında bulunmaktadır. Bu tip bakterilerin dış zarı lipopolisakkaritlerden oluşur. Birçoğu, flagella yardımıyla hareket eder ama bazı hareketsiz olanları bakteriyel süzülme denilen pasif yöntemle de hareket edebilir.

Bu grup içindeki bakterilerde çok çeşitli metabolizmalar görülür. Şubedeki türlerin birçoğu fakültatif veya zorunlu olarak oksijensiz (anaerobik), kemolitoototrofik veya heterotrofiktir. Bir kısmı fotosentez yapabilir; ancak bu türlerde fotosentez ortak bir atada değil, bağımsız olarak evrimleşmiştir.

Gruptaki türlerin birçoğu insanlar için hastalık yapıcı niteliktedir. Özellikle insan dişilerinin aşağı üreme sistemi kısmındaki mikrobiyotanın çoğunu proteobakteriler oluşturur. Bu türler, şişkinlik (enflamasyon) ile ilişkilendirilirler. Buna rağmen proteobakterilerin varlığı, sağlıklı bir plasental mikrobiyomu için gereklidir.

Takson, geniş çeşitliliğinden ötürü ismini birçok forma girebildiğine inanılan Yunan Deniz Tanrısı Proteus'tan alır. Ayrıca sözcüğün kökeni olan protos (πρῶτος), Yunancada "ilk" anlamına gelir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/04/2021 03:50:03 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7304