Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Dünya dışı bir canlı gibi değil mi? Ya da rekonstrüksiyon yapanın birkaç parmak çizmeyi unuttuğunu düşünebilirsiniz ama gördüğünüz üzerinde oynanmamış, tamamen paleontolojik versiyonudur. Bu canlı, Alvarezsauridae ailesindendir ve adı Mononykus olecranus'tur. "Mononykus" kelime anlamı olarak ''tek pençe'' demektir. Olecranus ise önkolda ulna kemiğinin proksimalinde (vücudun merkezine yakın olan kısımda) bulunan ve humerus ile eklem yapıp dirsek yapılardan birini oluşturan olecranondan gelmektedir. Çünkü bu canlıya ait çok iyi korunmuş bir olecranon bulunmuştur.

Yaklaşık 70 milyon yıl önce Geç Kretase döneminde yaşamış bir theropod türüdür. 1 metrelik bir hindi boyutundadır. Küçük dişleri olan ağız yapısı karınca yuvalarına girmek veya keseli memeli yuvalarını karıştırmak için uzun, ince bir yapıdadır. Besin olarak genelde böcekleri veya larvaları tercih ediyordu. Ama küçük memelilerle de beslenildiği tahmin ediliyor. Gözleri kafatasına göre biraz büyüktür. Bu sayede geceleri ortalıkta büyük avcılar yokken avlandıkları düşünülüyor. Bacakları kısa olmasına rağmen hızlı ve çeviktir. Genelde çöl habitatlarında yaşadığı düşünülüyor. Hızlı bacakları sayesinde açık alanda av/avcılar için hızlı hareket edebiliyordu. Diğer birçok theropod kuzeni gibi tüylerle kaplı, ılık kanlı bir aviandır.

Bilek kemikleri kuşlarınkine benzer olarak kaynaşmış yapıdadır. Ayrıca kendisinin Shuvuuia ve Parvicursor ile de filogenetik bağlantıları olduğu düşünülüyor. Bu canlıyı özel kılan ise diğer theropod kuzenleri gibi parmaklara sahip değildir. Sadece 3,5 cm'lik uzun tek bir pençesi vardır. Bazı paleontologlara göre bu yapı, karınca yuvalarını oymak için kullanılıyordu. Belki de cinsel seçilime hizmet ediyordu. Şimdilik bu anatomik farklılığın sebebi gizemini koruyor.

1. Feathered Dinosaurs - The Origin of Birds, sf. 173
  2. Dinosaurs of the Gobi. Mongolia: BBC Horizon. 1993.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/10/2019 06:26:16 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3819

“Eğitim, bilimin öğretebileceği en önemli dersi öğretmekte ciddi anlamda başarısız oldu: şüpheciliği.”
David Suzuki