Orion ve Sirius: Gökyüzünün Görkemli Yıldızlarını Tanıyın!

Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
7,750 Okunma Sayısı
Notlarım

Avcı (Orion) Takımyıldızı, kış aylarının vazgeçilmez görkemidir. Ülkemizde yazları gündüz geçtiği için, kışa doğru gözlemlenebiliyor. Evrim Ağacı olarak teleskop kullanmadan çektiğimiz bu uzun pozlama fotoğraflarda gecelerin en parlak yıldızı 8.6 ışık yılı uzaklıktaki Sirius da el sallıyor.

Sirius, tek gibi gözükse de aslında Güneş'in yaklaşık iki katı olan Sirius A (en parlak) ve beyaz cüce olan Sirius B'den oluşan çift yıldız (binary) sistemi. Bu parlaklık yüzünden kendisi hakkında birçok komplo fikri ve rivayet oluşmuştur.

Procyon ise, "Sirius'tan önce gelen yıldız" anlamını taşır. O da Güneş'ten sonra görünen en parlak 8. yıldız ünvanına sahiptir.

Mitolojik olarak büyük avcı Orion ile ilgili birkaç anlatım var. Birinde Gaia tarafından, birinde ise Zeus tarafından cezalandırılarak takımyıldızı haline gönderiliyor. Hatta Poseidon'un oğlu olduğunu belirten anlatımlar da var. Çıplak gözle rahatlıkla gözlemlenebilen Orion içerisinde Betelgeuse avcının sağ omzuna, Bellatrix sol omzuna, Rigel sol ayağına ve Saiph sağ ayağına denk geliyor. Ortadaki üç çapraz yıldız, avcının kemerini (Orion Kuşağı) meydana getiriyor. Kuşağın altında, ölü bir yıldızın mezarı olan Orion Bulutsusu (Orion Nebula) ise avcının kılıcıdır. Betelgeuse'in sol üstündeki yıldızlar avcının sağ kolunu, Bellatrix'in sağındakiler de avcının kalkanını oluşturur.

Bellatrix ile Mintaka yakın gibi gözükse de aralarında yaklaşık 950 ışık yılı vardır. Bellatrix bize 250 ışık yılı uzaklıktayken; Mintaka 1200 ışık yılı uzaklıkta. Yani üzerinde bulunduğumuz gezegen açısından bakınca aynı hizaya geliyorlar. Aslında Bellatrix bize, Mintaka'ya olan mesafesinden daha yakın.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 13/05/2021 13:09:12 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5386