Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Neandertallerin Genomu Tamamen Çözüldü ve Yayınlandı!

Neanderthal DNA’sı Baştan Sona Çözülerek, Eksiksiz Sıralandı!

Neandertallerin Genomu Tamamen Çözüldü ve Yayınlandı!
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
4,988 Okunma Sayısı
Not Ekle

Bu haber 7 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Almanya Leipzig’deki Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü'nden bilim insanları güney Sibirya’da 2010 yılında bulunan Neandertal'e ait bir ayak parmağı kemiğini kullanarak insanın var olmuş en yakın kuzenleri olarak görülen Neandertaller'e ait genomun 50 katını baştan sona sıraladı. 1.79 gigabayt alan kaplayan genomun %99.9'luk kısmı insan gen dizilerini tekrar ediyor. Mitokondriyal DNA ve çekirdek DNA'sı üzerinde yapılan çalışmalar ise, modern insan olarak bilinen biz Homo sapiens türünden kuzenlerimize %1'lik bir gen aktarımı olduğu görülüyor. Bu da, henüz türleşmenin net olmadığı bir dönemde insanlar ile Neandertaller'in karşılaşarak çiftleştikleri görüşünü yeniden doğruluyor. Baş araştırmacı Svante Pääbo konuyla ilgili şunları söylüyor:

Neandertal genomu, bugün yolda yürüyen herhangi bir modern insanınki kadar eksiksiz biçimde ortaya kondu.

Bilim insanları şuan bu yeni genom sıralamasını ellerindeki parça parça bulunan genomlar ile karşılaştırıyorlar. Parçalardan biri geçen yıl yayınlanan Denisovan genomuna ait. Aşağıdaki görselde Neandertaller, Denisovanlar ve Modern İnsanlar'ın soy ağacı net bir biçimde ortaya konmaktadır:

Neanderthal ve Denisovan’ların geçmişi ve Modern insan’ın ayrıldığı noktadan itibaren olan genetik değişiklikler hakkında önemli bilgiler edeneceğiz.

Araştırma grubu bulgularını bu sene içerisinde sunacak fakat genomun tamamını diğer bilim insanlarının ulaşabilmesi için internetten indirilebilecek şekilde şimdiden yayınladı. Fakat bir şartları var. Kendileri, Max Planck araştırma grubu bu sene yapacakları açıklamalarından önce genomu indirenlerin bir açıklama yapmamalarını istiyorlar.

1. Türev İçerik Kaynağı: The Verge | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/01/2021 04:40:06 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1098

Not Ekle

“Çocuklarımızın eğitim hayatlarının ilk yıllarını konuşmayı ve yürümeyi öğretmekle geçiriyoruz. Geri kalanını ise çenelerini kapatmak ve oturmalarını sağlamakla… Bu işte bir terslik var.”