Evrim Ağacı

Neandertal Genleri Virüslerle Savaşmamızı Sağlıyor!

Neandertal Genleri Virüslerle Savaşmamızı Sağlıyor! Claire Scully
Tavsiye Makale

Bu yazı, Nature isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Neandertaller, virüslerini modern insanlarla paylaştılar, beraberinde de bu patojenlerle başa çıkmalarına yarayan genleri de aktardılar.

Tarih öncesinde yaşanan çiftleşmelerin sonucunda, Modern Asyalı ve Avrupalı insan genomlarının %2-3'ü Neandertallerden miras kalmış durumda. Sahip olduğumuz Neandertal genlerinin etkilerini araştırmak için Arizona Üniversitesinden David Enard ve Stanford Üniversitesinden Dmitri Petrov, modern insanların genomlarındaki virüslerle etkileşim içerisinde olan bölgeleri incelediler.

Araştırmacılar, virüslerle savaşan bölgelerde, diğer bölgelere göre daha fazla Neandertal DNA'sının bulunduğunu ortaya koydular. Bu DNA bölgeleri ayrıca modern insan genomundaki diğer Neandertal segmentlerine göre daha uzun ve daha sık görülür olma eğiliminde. Ayrıca araştırma sonucu bu Neandertal DNA'sı temelli adaptasyonun Avrupalılardaki RNA virüslerine karşı savunmada güçlü olduğu görüldü.

Neandertaller, modern insanlarlar virüsleriyle birlikte bunlarla başa çıkma mekanizmalarını da verdiler.
David Enard et al. 2018

Sonuçlar gösteriyor ki; bu gen bölgelerindeki Neandertal DNA'ları avantajlıydı ve büyük ihtimalle modern insanın Neandertal virüsleriyle savaşmasını sağladı. Çalışmanın yazarları, antik hastalıkları aydınlatmak için erken insansılardaki DNA örüntülerini çalışıyorlar.

Bu çalışma Neandertallerden miras alınan genlerinimizin, bize avantaj sağladığını gösteren ilk çalışma değil. Daha önceki çalışmalarda da bu genlerin, patojenlere karşı savunmayla, bağışık yanıtıyla, ve daha da az olsa da lipid katabolizması, saç ve deri rengi, boy uzunluğu, uyuma düzeni gibi özelliklerle de ilgili olduğu keşfedilmişti.

• David Enard. (2018). Evidence That Rna Viruses Drove Adaptive Introgression Between Neanderthals And Modern Humans. Cell. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/10/2020 19:02:57 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7416

“Bilim, gerçek olan tek büyüdür.”
Genndy Tartakovsky