Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu yazı, Evrimi Anlamak yazı dizisinin 41. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

Mikro RNA'lar, evrimsel olarak en eski gen regülasyon mekanizmalardından biridir. Herhangi bir protein üretmeyecek olan bu tek zincirli RNA molekülleri DNA'dan ilk sentezlendiklerinde uzun moleküllerdir ve kendi üzerlerine kapanarak 2. yapılar oluştururlar daha sonra hücredeki çeşitli enzimler bu 2. yapıları belirli yerlerden keserek 20-30 baz uzunluğunda "olgun mikro RNA'lar oluşturur. Bu miRNA'lar uzunlukları küçük olduğundan mRNA'ların ribozom bağlanma bölgelerinin civarına bağlanarak o mRNA'nın üreteceği proteinin sentezlenmesini engellerler. İnsan genomunda şimdiye kadar 1500 civarı miRNA geni bulunmuş ve sentezlenen bu miRNA'lar genlerimizin %60'ını kapatabilecek potansiyele sahip.

Mikro RNA'ların keşfi, Evrimin kanıtlarından biri olarak sayılabilir. Bilgili evrim karşıtlarının sunduğu tezlerden biri de gen regülasyonunu yapan proteinlerin çok karmaşık yollardan çalışıyor olmaları "irreducible complexity". Fakat miRNA'lar çok daha basit çalışırlar ancak eksik bir yanları var.

Proteinlerle yapılan gen regülasyonu DNA bazında olduğu zaman mRNA'nın sentezlenmesi durdurulur. Bu hem %100'e çok yakın bir engelleme sağlar hem de boşuna mRNA üretilmemiş olduğu için ekonomiktir. miRNA regülasyonunda hücre DNA'dan mRNA'yı sentezler ve bundan sonra mRNA durdurulur. Bu yöntem görüldüğü üzere kocaman bir mRNA mölekülünün boşuna sentezlenmesi ve sonrasında boşuna yıkılması demektir. Bu yüzden de evrimsel olarak proteinli baskılama mekanizması ilk hücrelerden beri gelişmektedir çünkü daha "ekonomik"tir.

Yazan: Ferhat Büke

Ayrıca konuyla ilgili önemli bir haberi de paylaşmak istiyoruz. Haberi sitesinde yayınlayan ve Türkçeye kazandıran Sn. Bahar Kılıç'a teşekkürlerimizi sunuyoruz:

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/12/2019 17:59:06 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/177

Mitokondriyal DNA (mtDNA) Nedir? Nasıl Kullanılır?

"Bencil Gen" Nedir?

“Bilim, bizi kafa karışıklığından anlamaya götüren süreçtir.”
Brian Greene