Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Fotoğrafta, sol tarafta Mars'ın Kasım 2010'daki, sağ tarafta ise Mayıs 2013'teki fotoğraflarını görüyorsunuz. Ok ile gösterilen kısım, daha önceden yokken, sonradan oluşan bir yapı. Peki bu nedir?

Bu, Mars üzerinde, su kanalı olduğu düşünülen, yani suyun toprağı yarması sonucu oluşan jeolojik bir yapıdır. Ancak fotoğrafta, sonradan oluştuğu belli olan kanalın oluşma nedeni, sanılanın aksine buradan su akıyor olması değildir. En azından nedenin bu olmadığı düşünülmektedir. Fakat açık konuşmak gerekirse, bu yarığa neyin neden olduğu henüz keşfedilememiştir.

Bu yeni kanal, Mars'ın Terra Sirenum isimli bölgesinde, daha önceden var olan bir kanaldan ayrılarak oluşmuş gibi gözükmektedir. Şu anda bu yarığın oluşmasını açıklayacak en popüler hipotez, eğimli bir çardaktan aşağı doğru hızla yuvarlanan parçacıkların bu yarığı açtığı yönündedir. Her ne kadar su sebebiyle yarılmış gibi gözükse de, muhtemelen donmuş karbondioksit önceden var olan yarık içerisinde biriktiğinde, bu yan kanalın açılmasına neden olmuştur. Bu donmuş buzun çığ olup akması dolayısıyla da yeni yarık var olmuştur.

NASA'nın Mars etrafında dönen aracı Keşif Uydusu'nda bulunan HiRISE kamerası tarafından çekilen bu fotoğraflar arasında 1 seneden fazla zaman bulunmaktadır. Mars üzerinde bu tür aktivitelere daha önceden de rastlanmış olmasına rağmen, bu yarığın açılma sebebi halen gizemini korumaktadır. Özellikle Mars kışı boyunca oluşan dondurucu soğuklar, bu tür yeni oluşumlara neden olabilmektedir.

Kim bilir? Belki de gerçekten su nedeniyle bu yarık açılmıştır. Her ne kadar şu anda donmuş karbondioksit hipotezi daha olası gözükse de... Yeni incelemeler ve gözlemler, daha isabetli sonuçları da beraberinde getirecektir.

Kaynak: Wired

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/08/2019 02:17:22 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2088

“Matematiğin en azından büyük temel prensipleri konusunda kendimi geliştirmediğim için derin pişmanlık duyuyorum; zira bunu yapanların fazladan bir duyusu var gibidir.”