Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Kod Adı: InSight

Yer: Mars

Görev: İnsan Ufkunu Genişletmek

Schiaparelli'nin hüzünlü sonunu saymazsak, Curiosity'den sonra altı buçuk yılın ardından Mars ile buluşan ilk uzay aracı olan InSight, 26 Kasım 2018'de Türkiye saati ile 10:52:59'da kızıl gezegen ile buluştu.

Görev öylesine zorluydu ki, "New York'tan fırlatılan bir basketbol topunun Los Angeles'ta bir potaya girmesi kadar zor" olarak tanımlanıyordu. Ya da Ankara'dan fırlatılan bir basketbol topunun, Fas'ın Marakeş kentindeki bir potaya girmesi kadar zorlu bir görev... Görevin zorluk derecesini, aşağıdaki basitleştirilmiş kademe grafiğinden görebilirsiniz:

InSight'ın İnişinin Basamakları (Basitleştirilmiş)
Deniz Kaya

Bu iniş, başarıyla gerçekleşti! Güvenli bir şekilde yüzeye inen uzay aracı, inişten dakikalar sonra bizlere toz kaplı kamerasından ve robotik kolunda görüntü göndermeyi bile başardı.

InSight'ın Başarılı İnişinden Sonra Gelen İlk Mars Fotoğrafı

Görüntülerden birisinde toz zerrecikleri ve lens koruyucusu yüzünden bulanık bir görüntü oluşmasına rağmen inilen yerin düz ve az kayalıklı olduğu görülebiliyor. NASA'nın planladığı şey de tam olarak buydu.

Başarılı bir iniş gerçekleştiren NASA, inişten hemen sonra Insight'ın güneş panellerini açarak aracı Güneş enerjisi ile doldurmaya başladı bile. Temiz bir günde 600-700 watt üretebilecek olan bu paneller Insight'ın gelecekte çoğu gününde baş edeceği tozlu havalarda 200-300 watta kadar düşecek olsa da InSight bu değerlerde bile görevine devam edebilecek.

InSight'tan Gelen İkinci Fotoğraf
Engadget

Önümüzdeki günlerde ise InSight robotik kolundaki kamera ile etrafındaki zeminin fotoğraflarını çekerek bizlere iletmesi bekleniyor. Böylece mühendisler sondanın bırakacağı sismograf gibi bilimsel araçlar için en uygun konumu bulmaya uğraşacak. Bütün bilimsel aletlerin yüzeye indirilmesi ve tamamen aktif hale getirilmesi, herhangi bir sorunla karşılaşılmadığı takdirde yaklaşık iki veya üç ay sürecek. Bu süreçten sonra InSight emin adımlarla yüzde yüz kapasitede analizlerine devam edebilecek.

Dünya'daki mühendisler etraftaki zemini incelemekle meşgul olacakları sırada InSight hava durumunu ölçecek sensörler ve manyetometreleri ile yeni ve kalıcı evi olan Elysium Planitia'da ölçümler yapacak.

Yolun açık olsun InSight!
Deniz Kaya

Mars'ın iç yapısını, tektoniğini, çekirdeğini, ısısını ve daha birçok sırrını araştıracak olan InSight, edineceği bilgiler ile yalnızca bizlerin merakını tatmin etmekle kalmayacak, aynı zamanda Güneş Sistemi'ndeki Dünya'mızın da dahil olduğu karasal gezegenlerin evrimini, değişimini ve özelliklerini daha iyi anlamamıza yardım edecek...

Bol şans InSight!

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/08/2019 19:44:27 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7466

“Sıradan insanların sıradışı olmayı seçebileceklerini düşünüyorum.”