Evrim Ağacı

Laboratuvarda Üretilen Vajinalar 4 Genç Kadına Başarıyla Nakledildi!

Laboratuvarda Üretilen Vajinalar 4 Genç Kadına Başarıyla Nakledildi! Wake Forest Institute for Regenerative Medicine

Bu yazı, Business Insider isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bilim insanları 2005 ile 2008 yılları arasında Mexico City’den 4 hastaya, laboratuvar yapımı vajinanın nakledildiğini açıkladı. Doktorlara göre hastaların durumu, aradan 10 yıl geçmiş olmasına rağmen çok iyi. The Verge’nin raporuna göre nakil yapılmış olan hastalar Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser sendromu denilen ve nadir görülen bir genetik durumla doğdu. Bu önemli başarı 11 Nisan 2014’te The Lancet dergisinde yayımladı. Her 4.500 dişiden biri MRKH sendromu ile doğuyor. Bu kişilerin vajina ve rahimleri ya az gelişmiş oluyor ya da hiç var olmuyor.

13 – 18 yaşları arasında bulunan hastaların yaşı ameliyat için uygundu. Geleneksel olarak bu ameliyatlar acılı bir genişletme ve ameliyat süreçleri içermekteydi ve hastalar için travmatik olabiliyor ve genelde başarısız oluyordu. MRKH ile mücadele etmek için girişilen bir diğer denemede araştırmacılar her hastaya uygun vajinalar oluşturdu.

Fotoğrafta nakledilmiş bir vajinanın MRI görüntüsü görüyorsunuz.

Vajina oluşturma prosedürü ise şöyle:

• Vajinal organ kişinin genital bölgesindeki hücrelerin biyopsi edilmesiyle oluşturuldu.
  • Bu denemeyi yönetmiş olan ve Wake Forest Üniversitesinde ürolog olarak çalışan Anthony Atala’ya göre hücreler başta “ayrıştırıldılar” ve ayrı ayrı geliştirildiler.
  • Hücreler, çoğaltıldı ve araştırmacıların daha önceden her bir hastaya özel olarak şekillendirdikleri biyo-bozunur bir kalıba yerleştirildi.
  • 6 hafta sonra hastalar ameliyata alındı.

The Verge'nin raporuna göre;

Operasyondan sonra, hastanın sinirleri ve damarları kademeli olarak büyüdü ve laboratuvar yapımı vajinanın içine entegre olmaya başladılar. Zamanla yapay kalıp tamamen kayboldu ve artık ona ihtiyaç kalmamıştı, geçen zaman içerisinde hücreler kendi kalıcı destek yapısını oluşturdu.

1998 yılında 9 çocuğa laboratuvar yapımı idrar kesesi nakletmiş olan Atala, 8 yıl sonra nakil edilmiş organın fonksiyonellik gösterdiğini söylüyor. Hastalar artık cinsel isteklerini tatmin edebilir, acısız seksi deneyimleyebilir hatta orgazm seviyesine dahi ulaşabilirler, ancak uteruslarının az çalışmasından dolayı çocuk sahibi olamıyorlar.

1. Çeviri Kaynağı: Business Insider | Arşiv Bağlantısı