Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Kuzey Buz Denizi'ndeki Buzlar Yıldan Yıla Yok Oluyor!

1 dakika
1,249 Okunma Sayısı
Not Ekle

Görselde, Kuzey Kutbu'nda bulunan buzulların 1984 ila 2016 yılları arasındaki değişimi gösterilmektedir. Bu ölçümler her yıl Eylül ayında CryoSat-2 gibi uydular tarafından yapılır. Eylül ayı, kuzey buzullarının en küçük olduğu aydır ve bu noktada geriye kalan buzlara yıllık buz adı verilir. Bu yıllık buzların büyüklüğünün değişimine bakarak, küresel ısınmanın etkisi altında gezegenimizin buzullarını nasıl yitirdiğini görebilmekteyiz.

NASA tarafından yayınlanan yukarıdaki video da bu değişimi göstermektedir. NASA'nın yaptığı çalışma, Arktik buzullarının bulwark adı verilen, sıcak yazlara karşı buzulları koruyan tabakanın kademeli olarak yitirildiğini göstermektedir.

Son 30 yılda, 2 ayrı yılda buzullarımızı ciddi anlamda yitirdik ve bunların geri dönüşü henüz olmadı. Bunlardan ilki, 1989 yılında başlayan ve birkaç yıl boyunca süren buzul yitimi idi. İkincisi ise 2000'lerde başladı ve yine birkaç yıl aldı. Bu süreçte, normalde tüm buzulların %20'si dolaylarında olması gereken çok yıllık buzul katmanları, %3 dolaylarına kadar küçüldü.

1984 yılında Arktik buzullarının 1.86 milyon kilometrekaresi önceki yıllara ait buzullardan oluşmaktaydı. Günümüzde ise bu miktar sadece 110.000 kilometrekareye düşmüştür!

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/01/2021 16:50:50 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/692

Not Ekle

“Bilim, organize bilgidir. Bilgelik, organize yaşamdır.”