Evrim Ağacı

Kütleçekimsiz Ortamda Kibrit Alevi Nasıl Gözükür?

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Fotoğrafta sol tarafta normalde görmeye alışık olduğumuz bir şekilde, bir mumun ucundaki alevi görüyorsunuz. Sağ taraftaki ise, kütleçekimsiz ortamda (ya da bir yörünge aracında) benzer bir şekilde yanan kibritin ucundaki aynı alevin nasıl göründüğüdür.

Normalde bir alevin "damla" şeklini alma sebebi, mumun ucunun hemen etrafında ısınan havanın genleşip yoğunluğunun azalması sonucu yükselerek yukarı doğru hareket etmesidir. Bu hareket nedeniyle alev alt tarafta şişkin, üst tarafta ince olacak bir şekil alır. Ancak kütleçekiminin olmadığı bir ortamda, kaldırma kuvveti ve serbest konveksiyonla (akışkan hareketiyle) ısı transferi mümkün olmaz. Bu nedenle alev, kibrit ucunun etrafında tam bir küre şeklini alır.

Ayrıca normalde mumu yaktığımızda alt tarafların mavimsi, üst tarafların sarımsı olma nedeni de farklı sıcaklıkta, farklı gazların sürece dahil olmasıdır. Genel bir kural olarak, oksijen gibi yakıcı gazlar ne kadar yüksek sıcaklığa sahiplerse, o kadar "mavimsi" bir renge sahiptirler. Sıcaklık düştükçe, renk de turuncu ve sarıya doğru kayar.

Kütleçekimsiz ortamda kibrit her açıdan eşit şekilde yanabildiği için, renk de mavimsi bir küre olarak gözükür. Gerçekten de, NASA tarafından yapılan deneylerde mikro-kütleçekimli (pratik olarak kütleçekimi olmayan) ortamlarda kibritler Dünya'dakine göre çok daha verimli ve uzun süre yanmaktadır.

Kaynak: Dedoimedo

• Dedoimedo. Why Flames Are Yellow And Blue + Microgravity. (12 Kasım 2011). Alındığı Tarih: 13 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Dedoimedo | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/09/2020 23:58:05 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3299

“Bilim, tıpkı sanat gibi, doğanın kopyası değil; doğanın yeniden yaratılmasıdır.”
Jacob Bronowski