Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Kütle Nedir? Ağırlık Nedir? İkisi Arasındaki Farklar Nelerdir?

Kütleçekimi, Farklı Gök Cisimlerindeki Ağırlığınızı Nasıl Etkiler?

Kütle Nedir? Ağırlık Nedir? İkisi Arasındaki Farklar Nelerdir?
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Çok küçük yaşlarımızdan beri "kütle" ile "ağırlık" sözcüklerini eş anlamlı olarak kullanırız. Sonra bir anda okulda bunların farklı olduğu öğretilir. Kütle, cisimlerin barındırdıkları atom miktarına bağlı olarak belirlenen bir özelliktir. Eğer ki vücuda kütle girişi (beslenme gibi) veya vücuttan kütle çıkışı (boşaltım yapmak gibi) olmadıkça, nerede olursanız olun değişmez. Dünya'da 80 kilogram olan biri, Ay'da da 80 kilogramdır, bir karadeliğin yakınlarında da... Tabii İzafiyet Teorisi dahilinde enerji giriş çıkışını da hesaba katmak gerekir (çünkü enerji ile kütle "aynı" şeydir) ancak bunu şimdilik göz ardı edelim.

Ağırlık ise, örneğin bir bireyin bulunduğu gök cisminin uyguladığı kütleçekim kuvvetine bağlı olarak değişir. 80 kilogram bir birey Dünya'da yaklaşık 784.5 Newton (N) ağırlığa sahiptir (evet, ağırlığın birimi gram değil, Newton'dur). Bunu, bireyin kütlesi ile Dünya'nın kütleçekim ivmesini (ortalama 9.80665 m/s2) çarparak buluruz. Aynı 80 kilogramlık birey, Ay'da yine 80 kilogram olmasına rağmen, 129.9 Newton ağırlıkta olacaktır. Yaklaşık 6'da 1'i... Bunun nedeni, Ay'ın kütleçekiminin (1.6249 m/s2) Dünya'ya göre kabaca 6 kat daha zayıf olmasıdır (Dünya'nın kütleçekiminin yaklaşık yüzde 16.6'sıdır). Dolayısıyla aynı kütledeki iki insan, farklı gök cisimlerinde farklı ağırlıklarda olacaktır.

Ancak bu kadar karmaşık hesaplarla uğraşmamak için çoğu zaman bilim müzeleri veya popüler bilim kaynakları, eğer ki bir diğer gök cisminde olsaydınız, Dünya'daki ne kadar kütleye eşit bir ağırlığa sahip olurdunuz, bunu verirler. Bunu kütle cinsinden verirler. Örneğin aşağıda, Dünya'da 80 kilogram kütleye sahip birinin ağırlığının, farklı gök cisimlerinde kaç kilograma karşılık geleceği gösterilmektedir:

Aslında gerçekte kütleniz bir başka gök cismine geçtiniz diye değişmez. Ancak Dünya'daki kütle karşılığı verilerek anlama kolaylığı hedeflenir. Örneğin Dünya'daki 100 kilogramlık bir insan, Ay'a gidecek olsa, sanki 16.6 kilogrammış gibi hisseder. Halbuki kütlesi değişmemiştir sadece gök cisminin kütleçekim kuvveti değişmiştir.

Buradaki siteye giderek kendi kilonuzun diğer gök cisimlerindeki karşılıklarını bulabilirsiniz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/11/2020 02:14:59 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2408

Soru

“Çocuklar, büyük müzisyenlere ve aktörlere hayranlık duydukları gibi büyük bilim insanlarına da hayranlık duyduklarında medeniyet bir sonraki seviyeye sıçramış olacaktır!”
Brian Greene